Hoe kan een zwarte auto zodaning glimmen dat het zelfs beelden kan reflecteren ?

Een wit oppervlak reflecteert al het licht. En zwart oppervlak absorbeert al het licht, heb ik altijd geleerd.

Toch kan een zwarte auto glimmen als een spiegel !

In het plaatje hieronder worden zelfs de kleuren natuurgetrouw gereflecteerd.

Hoe kan dat ? Zwart absobeert toch al het licht !

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Op een auto zitten (meestal) eerst een paar lagen lak, dat bepaald de kleur.
Daaroverheen zit een clearcoat (blanke lak)
Die clearcoat zorgt als de auto schoon en gepoetst is voor het spiegelende effect.

Zie de bron wat er gebeurt als de clearcoat los laat.

Het licht komt niet bij het zwart,
het wordt door de laklaag gereflecteerd, je kan het vergelijken met water, licht dat het water in gaat komt (bij diep of vies water) niet meer terug, maar het oppervlak kan wel spiegelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een wit oppervlak reflecteert weliswaar al het licht, zoals je schrijft, maar het reflecteert elke invallende lichtstraal in een heleboel (vaak zelfs: alle) richtingen. Dit heet diffuse reflectie. Om die reden is een wit oppervlak wel wit, maar spiegelt het niet.

Het enige verschil tussen een wit oppervlak en een spiegel is dat de spiegel al het licht reflecteert "alsof het licht een tennisbal is", ofwel: hoek van inval is hoek van terugkaatsing; terwijl een wit oppervlak eveneens al het licht reflecteert, maar in willekeurige richtingen, zodat er geen beeld kan ontstaan.

Een zwart oppervlak absorbeert al het licht.

Deze auto is niet zwart. Het oppervlak is een spiegel. Maar, en nu komt het: het is een spiegel die niet alle licht reflecteert, maar (bijvoorbeeld) zo'n 10%.

Daardoor zien wij de auto tegelijk als zwart (90% van het licht wordt geabsorbeerd) en als spiegelend (10% kaatst terug zoals in een spiegel).

Een auto die eveneens 90% van het licht zou absorberen maar de resterende 10% niet spiegelend terug zou kaatsen, maar diffuus, zou door ons worden gezien als dof zwart (of dof heeldonkergrijs).

Cryofiel
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Er is nu een trend auto's te kopen in mat zwart. Absorberen die 100% of geldt daarvoor dat ze 90% absorberen en 10% diffuus terugkaatsen?
Cryofiel
9 jaar geleden
100% absorbtie is in de praktijk niet haalbaar, zeker niet bij autolak. Een matte lak zal dus veel absorberen en de rest diffuus terugkaatsen. Hoeveel procent 'veel' is, durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk verhaal maar dat de auto als een spiegel werkt kunnen we ook wel zien,
de vraag is waarom dat zo is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Mijn interpretatie van de vraag was hoe het mogelijk is dat twee ogenschijnlijk tegenstrijdige eigenschappen (zwart en spiegelend) tegelijk kunnen optreden. Die vraag heb ik beantwoord. Is dit nu echt een reden mij een min te geven voor mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je beantwoord niet hoe het mogelijk is, je verteld wat er gebeurt en dat kunnen we gewoon zien op de foto.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan heb ik een andere interpretatie van de vraag dan jij. Ik vermoed dat jij alleen naar de titel van de vraag hebt gekeken, en dat ik de nadruk heb gelegd op de toelichting. Zoals gezegd, in de toelichting las ik (misschien verkeerd) dat vraagsteller zich afvraagt hoe iets dat zwart is, en dus al het licht zou moeten absorberen, toch kleurecht kan spiegelen. Met die interpretatie heb ik een antwoord gegeven. Vreemd dat je daar een min voor geeft. Ik ga jou toch ook niet minnen omdat je een andere interpretatie geeft aan de vraag dan ik?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een zwarte auto, niet iets zwarts. Maar laat ik nog iets dieper op je verhaal ingaan,
stel het gaat om een andere kleur, hoe verklaar je dan de natuurgetrouwe kleuren in de weerspiegeling?
Dat kan je met dit verhaal niet omdat het niet om de kleur gaat maar om de laag die op de kleur ligt. Niet alleen een waardeloze interpretatie, maar ook foutief, dus daar had de - ook voor kunnen zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik stel voor dat we het aan vraagsteller zelf overlaten te bepalen wat hij wilde weten, en aan welke eventuele extra informatie hij wel of niet iets heeft. Het is zinloos hier hele discussies te gaan voeren zonder de input van vraagsteller. Zelfs als vraagsteller jouw interpretatie had bedoeld, en zelf wellicht verrast was toen hij merkte dat er ook andere interpretaties mogelijk zijn, is dat aan hem, niet aan ons. Precies om die reden zou ik andermans antwoord nooit zomaar een min geven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik vindt het antwoord zéker in gaan op mijn vraag. Het snijdt ook zeker wel hout, zoals het gezegde dan is. Alleen al de tekst over spiegelende reflectie en diffuse reflectie en het feit dat de auto niet 100% zwart is zijn punten die extra toegevoegd zijn. Het antwoordt verdient zeker geen min ! Sterker nog: een plus is op z'n plaats ! Is het het beste antwoord ? Helaas dat ook niet. Naar mijn idee zit Jackd meer op het juiste spoor. Met name de verwijzing naar spiegelend water. Daar heb je inderdaad hetzelfde effect. Het licht dat gebroken wordt op de clearcoat, gelijk het licht dat gebroken wordt op het oppervlak van het water komt logisch over.