Kan een vulkaan zich verplaatsen?

Een vulkaan spuwt veel lava waardoor het landschap veranderd.
Kan het ook gebeuren door die verandering na bijvoorbeeld 50 jaar de vulkaan 100 meter verderop uitbarst door de verandering van het landschap.
Of blijft een vulkaan altijd uitbarsten op dezelfde zwakke plek in de aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De vulkaan zelf kan zich niet (meer) verplaatsen. Wel kan dezelfde bron van de vulkaan zich elders in die omgeving manifesteren en daardoor een nieuwe vulkaan doen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja geen enkel probleem ik verwijs even na mijn antwoord van enige dagen geleden over de vulkaan in de waddenzee, die heeft eerst op de evenaar gelegen. De platen verplaatsen zich namelijk. http://www.goeievraag.nl/vraag/diep-nederland-graven-magma.48548 de link in de vraag beantwoord alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gekke is dat jou antwoord op die vraag over magma een vraag van mij was en toch kan ik me niet herinneren dat ik daar iets over heb gelezen maar ik lees het nog eens door. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat in de VPRO link eronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat om deze passage
In het geologisch tijdperk carboon, zo’n 300 miljoen jaar geleden, lag het Europese continent ter hoogte van de evenaar. Van Engeland tot Polen waren tropische moerassen te vinden, met veel planten, waar veen in ontstond. De zee spoelde daar regelmatig overheen, en zette klei en zand af op het veen. Toen dat later werd samengeperst onder nieuwe lagen, ontstond gas, steenkool en schalie, versteende klei.
Nee...

Een vulkaan ligt op een breuk in de aardkorst... De hele breuk kan gaan spuwen... Maar daar waar de weerstand het laagste is, zal het doorbreken... Een vulkaan spuwt, maar dan wordt de weerstand tot uitbreken groter, omdat daar zich een berg gevormd heeft... Dus dan is de kans dat het magma een uitbraak elders heeft groter vanwege weer de lagere druk...

Hij verplaatst zich niet maar de uitbraken wel... Ja die 100 meter verderop is heel juist, dat gebeurt, maar zonder te verplaatsen van die vulkaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het magma zal altijd de weg van de minste weerstand kiezen, dus als bijvoorbeeld het ene kanaal wordt geblokeerd zoekt het magma zijn weg wel via een andere plek.
Bovendien verschuiven de aardkorsten maar de plek opzich waar het magma bovenkomt niet echt als de weg niet geblokeerd raakt. Kijk maar naar de eilandengroep hawai.
Deze bestaat uit allemaal vulkanen op 1 lijn. De aardkorst vershuift als een lopende band dus het magma komt dan steeds een stukje verder boven als het land is doorgeschoven. Als ze zijn doorgeschoven zullen ze dus waarschijnlijk ook niet meer uitbarsten daarna, net als de vulkaan in de waddenzee ( leuk weetje trouwens nooit geweten namelijk dat wij ook een vulkaan hadden in nederland)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Hawaï bijvoorbeeld zit een hotspot. De aardschol schuift daar overheen. Zodoende zie daar dat daar steeds weer nieuwe vulkanen op een andere plek verschijnen. (Ongeveer in een rechte lijn - hoe recht precies, weet ik niet.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vulkaan verplaatst zich niet, maar is een vast punt op de zwakste plek van een aardbreuk. Het kan zijn dat er op die breuk een nieuwe vulkaan ontstaat omdat daar een nog een zwakkere plek ontstaat.
De Hawaii eilande zijn allen vulkaaneilanden. Het bijzondere is dat de eilanden zich zo'n 3 cm per jaar verplaatsen t.ov. de hot spot. Daarom zijn een aantal vulkanen z.g. dood. Maar de hot spot ligt gewoon op een andere plek en kan opnieuw tot uitbarsting komen. Er zal dan een nieuw eiland onstaan of het bestaande eiland wordt uitgebreid.
Maui b.v. bestaat uit twee aan elkaar gegroeide vulkanen waarvan de beroemste de Haleakala, wat huis onder de zon betekent. Zeer de moeite waard om die oudste en grootse slapende vulkaan ter wereld te bezoeken.