Natrium is een zo'n onedel metaal dat het reageert met water. Als je water toevoegt krijg je een redox reactie waarbij natrium in het natrium-ion wordt omgezet:

Na (s) + H2O (l) --> Na+ (aq) + OH- (aq) ( + een hoop warmte waardoor water kan verdampen)

Dit kan van een beetje sissen gebeuren tot heel heftig (met een knal). Over het algemeen gaan dingen heel heftig als er een grote hoeveelheid reageert. In het geval van natrium is dit het meest waarschijnlijk als je een groot water-natrium-contact oppervlak hebt.

Soms zie je wel eens dat natrium eerst rustig reageert en dan er even niets gebeurd, gevolgd door een knal. Dit kan gebeuren doordat er veel waterdamp ontstaat wat een soort laagje om het natrium heen vormt. Dan reageert het natrium natuurlijk waardoor je een pokdalig oppervlak krijgt. Wanneer er dan weer vloeibaar water bij kan, wordt de reactie heftig (want voldoende water aanwezig + groot oppervlak).

Dat dit heftig kan gebeuren, weet ik uit ervaring. Bij de kroeg wilde men (zeker 's avonds laat, met wat alcohol er in) nog wel eens wat natrium in de gracht mikken. Gewoon omdat het kon en toch ook best wel leuk was. Op een gegeven moment had iemand een tegeltje natrium (10x10x1 cm) in een krant gewikkeld, steen er aan en in de gracht gegooid...
Even gebeurd er niets totdat de krant verzadigd is, het natrium reageert, je ziet het licht opkomen en vervolgens een knal met een fontein van 2 a 3 meter hoog. Vervolgens een loog-wolk. Best grappig om te zien, maar je gaat er wel hard door lopen (omdat je gewoon niet gesnapt wilt worden....).

Toegevoegd na 4 uur:
Correctie n.a.v. de terechte opmerking van Jeedeewee. Ik was de vorming van waterstofgas vergeten (krijg je er van als je het te snel "even" opschrijft). Dank voor de correctie!

2 Na (s) + 2 H2O (l) —> 2 Na+ (aq) + 2 OH- (aq) + H2 (g) ( + een hoop warmte waardoor water kan verdampen)
Thecis
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi verhaal :)
Thecis
9 jaar geleden
En waar ook...
Bij de faculteit gebeurde wel meer dingen die officieel niet mochten, maar toch wel erg leuk waren :D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie : je bent de vorming van waterstofgas vergeten :
2 Na (s) + 2 H2O (l) —> 2 Na+ (aq) + 2 OH- (aq) + H2 (g) ( + een hoop warmte waardoor water kan verdampen)
Thecis
9 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk, sorry
Thecis
9 jaar geleden
Het eerste gedeelte van je opmerking klopt niet. Maar ik beschrijf inderdaad de reactie met water, wat hiervoor verantwoordelijk is. Dat kom je dan ook achter door net even verder te lezen dan de eerste regel. "Soms zie je wel eens dat natrium eerst rustig reageert en dan er even niets gebeurd, gevolgd door een knal. Dit kan gebeuren doordat er veel waterdamp ontstaat wat een soort laagje om het natrium heen vormt. Dan reageert het natrium natuurlijk waardoor je een pokdalig oppervlak krijgt. Wanneer er dan weer vloeibaar water bij kan, wordt de reactie heftig (want voldoende water aanwezig + groot oppervlak)." en de laatste alinea:
"Even gebeurd er niets totdat de krant verzadigd is, het natrium reageert, je ziet het licht opkomen en vervolgens een knal met een fontein van 2 a 3 meter hoog. Vervolgens een loog-wolk. Best grappig om te zien, maar je gaat er wel hard door lopen (omdat je gewoon niet gesnapt wilt worden….)." Natrium zelf ontploft niet in de klassieke manier. Dat heeft het nooit gedaan, gaat het ook niet doen ook. Het gaat namelijk geen reactie aan met zuurstof zoals buskruit dat doet. Natrium reageert met water, wat soms zo heftig is dat het als een knal (dus een ontploffing) naar voren komt. Door de heftigheid kan er een dermate grote energie vrij komen dat er een drukgolf ontstaat. En wij ervaren dat als een ontploffing / explosie.
En dit komt alleen tot stand wanneer natrium reageert met water. Vraag beantwoord.