Stijgt de zeespiegel als het ijs op de noordpool smelt?

Excuses voor het opnieuw stellen van deze vraag ik heb zojuist net wat berekeningen gemaakt in excel(Zie afbeelding) met de Wet van Archimedes en ik kom er telkens op uit dat het water weldegelijk met 2,44% stijgt.

Ik weet niet of dit toegestaan is?
dit is de link naar het excel bestand
http://applicatie-totaal.com/tmp/berekening noordpool.xls

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je het proefje had uitgevoerd bij je vorige vraag, had je gezien dat er geen mm bij komt. Je vergelijkt nu appels met peren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze klopt en is simpel te bewijzen, lees de vorige vraag maar. Dan begrijp je het.
Het ijs op de Noordpool is drijfijs. Als dat smelt stijgt het zeeniveau niet. Punt.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het maakt niet uit wat de soortelijke massa is van het ijs.
Iets dat drijft in het water heeft een bepaalde waterverplaatsing. Die is gelijk aan de waterverplaatsing in gezonken toestand. Voor zover water kan zinken, dan :)
AWM
14 jaar geleden
Je hebt gelijk dat het Noordpoolijs zoet is. Maar dat maakt niet uit volgens Archimedes:
"De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@timvdh1: Het is voor de wet van A. niet van belang hoe de massa verdeeld is, dus of de dichtheid overal gelijk is of niet.
Buiten het feit dat drijfijs bij smelten de zeespiegel niet doet stijgen....is de stijging uitgedrukt in % nogal vreemd. Een percentage van wat dan? Dat kan niet t.o.v. de diepte zijn.