Als je het hebt over aantal soorten atomen. zeg je dan ook dat elke isotoop een andere atoom is?

zeg je vraagt hoeveel verschillende atomen waterstof 1,2 en 3 zijn zeg je dan dat,dat 3 verschillende atomen zijn of dat het maar een atoom is H

# Waterstof (H)
# Waterstof-1 of protium, een waterstofisotoop
# Waterstof-2 of deuterium, een waterstofisotoop
# Waterstof-3 of tritium, een waterstofisotoop

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit wordt gezien als één soort atoom.

Bepalend hierbij is wat het atoomnummer (het aantal protonen in de kern) van het atoom is.

Verschillende isotopen van een element hebben een verschillend aantal neutronen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Protium is overigens de 'standaardsoort' waterstof, en heeft überhaupt geen neutronen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

Het zijn elementen... En elk element heeft zijn isotopen...

Isotopen zijn elementen met dezelfde aan protonen maar een ander aantal neutronen, zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat knap! Als je nu ook nog toevoegt dat protium de standaardsoort waterstof is en geen neutronen heeft, is het geniaal! (Ik begrijp best dat het héél verleidelijk is om mijn antwoord te herhalen voor een puntje of de kick om je naam bij een antwoord te zien staan. Maar als je dat doet, twintig minuten nadat je op mijn antwoord hebt gereageerd, valt het wel héél erg op...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Je zou kunnen melden dat dit antwoord al eerder was gegeven. Bespaar je moeite en ergenis. Verwonder je slechts en gun die ééne zielige punt.