Elektrisch potentiaal is de elektrische spanning op een geleider (of isolator bij statische elektriciteit) t.o.v. aardpotentiaal, uitgedrukt in de eenheid Volt.
Potentiaalverschil is het spanningsverschil tussen twee geleiders in Volt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronaldP
9 jaar geleden
Meer praktisch:
Potentiaal is de voltage op een bepaald punt in bijvoorbeeld een elektrische schakeling ten opzichte van nul of aarde.
Potentiaalverschil is het potentiaal tussen 2 punten ten opzichte van elkaar.
Met potentiaal wordt de spanning op een bepaalde plek gemeten.

Potentiaalverschil is een term om spanningsverlies(en dus energieverlies) te meten. Op 2 verschillende punten wordt het potentiaal gemeten, en daarmee kan dus gemeten worden hoeveel spanning onderweg verloren gaat.

Stel, we hebben een schakeling met een lampje. We meten het potentiaal voor en na het lampje met een spanningsmeter. Als er voor het lampje 5 Volt op staat en na het lampje 3 Volt, dan heeft het lampje dus 5-3 = 2 V verloren in de weg tussen de twee meters: Het lampje verbruikt 2 Volt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Spanningen kunnen nooit in absolute zin worden gemeten. Een spanning is altijd ten opzichte van een andere spanning, oftewel een spanningsverschil.
Er gaat helamaal niets verloren. Min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede uitleg hoor, een Plus van mij, want alleen een min werkt ook niet :-)
Potentiaal is een meer elementaire eenheid dan spanning; het betekent de hoeveelheid potentiele elektrische energie per lading, dus per elektron of per Coulomb.

Toegevoegd na 1 minuut:
Potentiaalverschil is het verschil in potentiele energie (per virtuele lading) tussen twee plaatsen in een elektrisch veld.