wat is ongeveer de vlamtemperatuur van aardgas met een luchtmengsel?

Gewoon een vraagje is dit <1000gr of ruim daarboven

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (2)

Zit en eindje beneden de duizend graden, anders zouden aluminiumpannen smelten.
jc54
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
De reden dat een aluminium pan tijdens het koken niet smelt is dat hij door het water wordt afgekoeld.
Aluminium smelt namelijk wel degelijk in een aardgasvlam.
Min.
jc54
9 jaar geleden
@ Reddie; Ontbrandingstemperatuur aardgas is 537 graden celcius, smelttemperatuur aluminium is 660 graden celcius. Doe je huiswerk eens wat beter voor dat je commentaar geeft en minnen.
aardgas bestaat voor het grootste deel uit methaan.

Het vlampunt van methaan is -188 °C
De zelfontbrandingstemperatuur: 537°C

Het luchtmengsel doet er niet zozeer toe. Zolang er maar voldoende zuurstof is, en niet te weinig en ook niet teveel aardgas.

Voor methaan is de LEL 5% en de UEL 15% aangezien aardgas voor slechts iets meer dan 80% uit methaan bestaat kan je dat omreken naar aardgas door die overige 20% erbij te tellen.

Dat wil zeggen: heb je in je aardgas luchtmengsel minder dan 6% uit aardgas dan is er geen ontbranding mogelijk. Bestaat je aardgas luchtmengsel echter uit meer dan 18% aardgas dan is ook geen ontbranding meer mogelijk.

Ik zei: 'iets meer dan 80% uit methaan', dus heb ik naar beneden afgerond.