Heeft het beslaan van het flesje invloed op de snelheid waarmee het flesje opwarmt?

Marloes haalt een flesje frisdrank uit de koelkast. Het flesje
beslaat. Dat beslaan is het condenseren van waterdamp uit de lucht.

Heeft het beslaan van het flesje invloed op de snelheid
waarmee het flesje opwarmt?

A. Ja, het opwarmen gaat langzamer tijdens het beslaan van het flesje.

B. Ja, het opwarmen gaat sneller tijdens het beslaan van het flesje.

C. Nee, het beslaan heeft geen invloed op de snelheid waarmee het flesje opwarmt.

beredeneer je antwoordt.

Toegevoegd na 29 minuten:
Het was een proefwerk vraag. Ik heb B geantwoord omdat ik dacht dat bij de overgang van gas naar vloeibaar(condenseren) de warmte opgenomen zou worden door het water. Mijn leraar gaf me daar gelijk in maar hij had zelf als antwoord A. Nu vraagt hij zich dus af hoe het zit vandaar deze vraag

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor het condenseren van de waterdamp uit de lucht (zeg 20 gr) komt inderdaad warmte vrij. Een groot deel van die warmte zal door de omringende lucht worden opgenomen en een klein deel door de frisdrank, daar het glas een goede isolator is. Tijdens het opwarmen van het glas en frisdrank komt er een moment dat de waterdamp uit de lucht niet meer op het glas condenseert, zeg bij 10 a 12 graden. De reeds gevormde condens zal vanaf dat moment gaan verdampen en daar is omgekeerd veel warmte voor nodig. Deze warmte zal grotendeels uit de omringende lucht worden gehaald en voor een kleiner gedeelte uit het glas/frisdrank. Een knappe bol die dat precies prcies uit kan rekenen. Dat kan alleen proefondervindelijk vastgesteld worden. Gemakshalve ga ik dus voor antwoord C.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Antwoord B
Met het condenseren van waterdamp komt veel warmte vrij. Hoe meer condensatie op de fles hoe meer warmte er vrij komt en dus hoe sneller de opwarming.
14 jaar geleden
Plat gezegd moet de leraar en jij maar even van plaats wisselen, Jij hebt volkomen gelijk en als je docent dat niet toegeeft moet hij/zij bijleren.
Je kunt met zekerheid van succes met dit probleem het hogerop zoeken.
Het condenseren van waterdamp geeft heel veel warmte af, het flesje warmt dus sneller op dan wanneer dit niet zou gebeuren.
Daarom is vochtige warmte ook zo vervelend, je kunt je warmte niet kwijt door verdamping, wat afkoeling geeft.
Laat hem dit gerust lezen, als het een sportieve docent is krijg je je punt. Veel vaker worden docenten overtroffen door slimme leerlingen, ze verliezen hun respect/geloofwaardigheid als ze dan niet toegeven.
een echte docent leert ook veel van de leerlingen en daar is niets mis mee.
Zelfs de grootste meesters maken fouten......
Echte meesters geven dan toe........