Hoe werkt het phenomeen geluidsversterking door gebruik van grote ronde klankschalen met een ring in het centrum?

Ik zoek naar informatie over de werking van een onderdeel van een bijzondere tentoonstelling die ooit gehouden is in Rotterdam. Daar waren 2 reusachtige verticaal opgehangen ronde schalen met een ring in het midden. De ring was opgehangen aan touwtjes. Drie of vier touwtjes aan de ring en die liepen naar de randen van de schaal.
Als je in die ring praatte dan kon dat met iemand andere kant alsof deze naast je stond. Die ander stond voor zo’n zelfde schaal. De openingen van die schalen daar stond je dus tussen in. Dat was een grote afstand.

Zoiets als in de Wispering Gallery in de St.Pauls London. Maar dat is een andere vorm. De toren is wel rond met in het midden een opening.
Hoe is dat te verklaren? Ook de Romeinse theaters hadden zo'n ronde vorm waar een bijzondere akoestiek mogelijk maakte. Maar dat was toch anders, maar allebei oud.

Die schalen van de tentoonstelling kan ik niet vinden. En om dat principe gaat het mij dus. Hoe werkt dat?

Toegevoegd na 14 minuten:
EDIT:
Ik heb zelf via google wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Echo_%28geluid%29 en dat heeft te maken met echo door toevoeging van het voorbeeld. E
r staan nog andere voorbeelden bij die ik niet ken zoals de echomuur. .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De "klankschalen" die je noemt zijn parabolische spiegels. Als je bij de ene spiegel praat "tegen" de ring, wordt het geluid door de paraboolische spiegel in een evenwijdige bundel naar de tweede spiegel weerkaatst. Door de weerkaatsing in de tweede spiegel komt de gluidsbundel weel samen op het punt van de tweede ring. Als iemand daat zijn oor houdt, hoort hij het geluid ongeveer hetzelfde als wanneer je direct in zijn oor praat.
Het werkt hetzelfde als de parabolische spiegel van de koplampen van een auto, of van een ouderwetse fietslamp.
Er is géén sprake van versterking. Alleen van bundeling van licht / geluid.
Plaatje bij antwoord
Reddie
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Zie ook het plaatje wat ik heb toegevoegd.