waarom bevat de formule van zinkjodide geen haakjes en koperhydroxide wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Antoni
10 jaar geleden
Kan je de formules bij je vraag vermelden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doordat in koperhydroxide de hydroxide een samengesteld ion is. Als je de om hydroxide geen haakjes en je hebt bv 2 hydroxide ionen (OH) zet krijg je dus 2 H atomen en 1 O atoom (dat staat gelijk aan water, en dus NIET hydroxide) maar als je haakjes zet dan krijg je 2 oh ionen

Het beste antwoord

Zinkjodide is ZnI2 (die 2 moet subscript zijn, maar ik kan hier geen subscript schrijven). Er is afgesproken dat die 2 alleen op de laatste component slaat, dus alleen op de I. Er staat dus Zn(I2), en geen (ZnI)2.

Koperhydroxide is één koper-ion met twee hydroxide-ionen. Dus één Cu en twee OH. Maar als je CuOH2 zou schrijven, zou dat betekenen dat er één Cu, één O en twee H's zijn, en dat klopt niet.

Daarom moet je haakjes gebruiken. Net als in de wiskunde: daar is 2a+b iets anders dan 2(a+b). In de scheikunde geldt hetzelfde idee. Dus één Cu en twee OH schrijf je als Cu(OH)2.

Hiermee geef je trouwens meteen aan dat het om twee keer een OH-combinatie gaat, en niet zomaar om twee keer een O en twee keer een H. Dat zou CuO2H2 zijn (wat niet bestaat, voor zover ik weet), terwijl het hier echt om Cu(OH)2 gaat.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt! nu snap ik het helemaal!