Ja, K+ is gewoon het kalium-ion.
Bij welke uitzonderingen kwam je dit tegen?
Thecis
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
metalen die niet 2 waardig positief zijn , maar omdat er bij nitraation niet nitraat-ion staat??, dus ik wist niet of je kalium als kaliumion of kalium-ion moest schrijven maar het is dus zo dat de losse ionen altijd met -ion staan?
Thecis
10 jaar geleden
Taaltechnisch durf ik het niet direct te zeggen. Volgens zou het kaliumion moeten zijn, want de leesbaarheid is niet in het geding zonder streepje, maar persoonlijk vind ik de leesbaarheid iets beter met streepje. Het klopt inderdaad dat Kalium éénwaardig is, net zoals Natrium (wat in het periodiek systeem erboven staat).
Kalium heeft in de buitenste elektronenschil een enkele elektron (-) zitten die relatief makkelijk verloren gaat waarmee dus een positief ion ontstaat (kation).