Wie vangt de hardste klap op bij een frontale botsing?

Is dat degene die het hardste of het zachtste rijdt van de twee auto's?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

De klap is voor allebei even hard. Je mag de snelheden bij elkaar optellen.
Er van uitgaande dat beide auto's identiek zijn (gelijke massa) zal de impact op beide voertuigen ook gelijk zijn.
jc54
10 jaar geleden
Het ligt eraan in welk concept... Met de formule F= M x a . Zou je dit kunnen vaststellen iemand met een grotere massa en versnelling heeft een grotere kracht. Wanneer een auto tegen een fietser botst (de fietser is lichter en slomer) vliegt de fietser weg je zou dan kunnen zeggen dat de fietser het meeste impact heeft van de klap, maar ze zijn beide op het zelfde moment in de botsing dus vangen beide een klap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een frontale botsing zoals je die beschrijft is te beschouwen als een "onvolkomen elastische botsing". Hiervoor geldt dat een deel van de energie gaat zitten in de vervorming van de kreukelzones van de auto' s. En degene die dan de hardste klap krijgt zal dan m.i. De auto met de beste kreukelzone krijgt de kleinste klap. Bedenk je eens als een rolls royce en een peugeot 205 frontaal botsen met 20 km per uur. Dan is de rolls royce 5 cm kortern en de peugeot 50 cm ( verzonnen voorbeeld).

Voor uitleg over botsingen zie de link.

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien moet ik niet zeggen wie de hardste klap krijgt maar wie hem het hardst voelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nosky
10 jaar geleden
In het geval van gelijke omstandigheden, dus twee dezelfde auto's hetzelfde geladen, kan je uitgaan van simpele natuurkunde: het ei dat incasseerde gaat kapot. Tik maar twee gekookte eieren tegen elkaar aan, het ei waarmee je het andere ei tikt blijft heel, het ontvangende ei gaat kapot. Zo dus ook bij twee gelijke auto's. De auto die het hardst rijdt deelt als ware de klap uit, en zal de minste schade hebben. Maar of die verschillen significant zijn waag ik te betwijfelen.