hoe kan mijn huid blauw licht uitstralen (zie gelieve de extra informatie)?

Gister ontstak ik een lucifer, maar op een speciale manier: ik zetten mijn duim tegen de kop van de lucifer en streek hem zo tegen de zeiden van het luciferdoosje. Dit doe ik wel vaker en meestal doet het geen pijn, echter deed het deze keer kort pijn voor ongeveer een seconde of 3-4. Na paar seconde keek ik naar mijn duim en die gaf blauw licht! Ik schrok mij een hoedje en liet het aan mijn vrienden zien, zij zagen ook het blauwe licht. Als ik er op drukte werd het licht ook sterker. Na ongeveer 30 seconde doofde het licht. Ik kon niet pressies zien het licht vanuit mijn duim kwam of dat het op mijn duim zat. Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat er is gebeurd, want ik snap er niks van.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Er was gewoon wat fosfor op je duim gekomen, dat met het afstrijken mee ontvlamde: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/zijkant-luciferdoosje.116998

Het beste antwoord

Rode fosfor (van het strijkvlak) brandt met niet zo hete kleine vlammetjes.
Met een vergrootglas kun je een soort open haard zien, met vlammetjes van een paar tienden millimeters hoog, wapperend als de vlammen in de open haard.
Van dit effekt komt ook de begrip fosforiseren. Dat is gloeien NADAT er energie op is gevallen. Dit in tegenstelling tot fluoriseren. Dat is gloeien TERWIJL er energie op valt.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat je huid de energie in je duim heeft opgenomen en het daarom zo gloeit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou denken dat als er wat brandend fosfor op mijn duim was gekomen; mijn duim was verbrand en dat is niet gebeurd. Mijn duim is niet verbrand en ik voel de gehele oppervlakte er nog van, is dit dan mogelijk met fosfor?