Heeft lucht een eigenfrequentie?

Heeft lucht een eigenfrequentie? Zoals die brug die door de wind bewoog, of een glas dat kapot springt door een zekere toonhoogte? Heeft lucht zo ook een eigenfrequentie, waardoor je hem eventueel zou kunnen laten bewegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft lucht zo ook een eigenfrequentie, waardoor je hem eventueel zou kunnen laten bewegen ? Alle geluid is lucht in beweging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar is er een toon waarmee je lucht kan laten bewegen? Of verplaatsen?
Reddie
9 jaar geleden
Een toon IS al een beweging van de lucht.
En dus een (kleine) heen en weer verplaatsing.

Antwoorden (3)

Nee, lucht heeft géén eigenfrequentie.
De brug waar je het over hebt heeft een eigenfrequentie.
Net als de slinger van een ouderwetse klok. En een schommel.
De lucht bij die brug heeft ook geen trilling.
Er gebeurt bij die brug ongeveer hetzelfde als bij een blokfluit.
De blokfluitspeler blaast een constante luchtstroom tegen een dun, flexibel stukje hout, dat daardoor in trilling komt. Ziedaar wind en brug.
Reddie
9 jaar geleden
Nee, lucht heeft op zich geen eigenfrequentie, dat is een frequentie waarvoor een speciale gevoeligheid bestaat. Een glas heeft wel een eigenfrequentie. Voorwerpen van vaste stof hebben dat meestal wel; een vloeistof of gas niet.
Maar lucht in in blok- of dwarsfluit of een orgelpijp zorgt er wel voor dat bij aanblazen een toon (eigenfrequentie!) ontstaat.
Bij stroming van een gas om een obstakel kunnen wervelingen ontstaan, en die kunnen een periodiek karakter hebben, een zekere frequentie dus. Die frequentie hangt af van de grootte van het obstakel en van de snelheid van de lucht. Als de frequentie van die wervelingen gelijk is aan de eigenfrequentie van het obstakel kan er resonantie optreden: in het geval van de brug (obstakel) ging die zo hard bewegen dat hij brak. Het filmpje www.youtube.com/watch?v=j-zczJXSxnw‎ is zeer bekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat komt omdat een eigenfrequentie (of resonantiefrequentie) een eigenschap is van een natuurkundig SYSTEEM en niet van een bepaalde stof. Zo'n systeem bestaat altijd uit meerdere componenten, bijvoorbeeld een veer (kracht en massa) een resonantiekring in een radio (stroom en lading) .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Zo kort en krachtig is het eigenlijk.