Hoe kan je zien als het een thermoharder of thermoplast is? (structuurformule)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een thermoharder zit er minimaal een dubbele binding tussen de koolstofatomen. Bij een thermoplast zal dit nooit het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Top, bedankt!

Antwoorden (1)

Thermoplasten bestaat uit lange regelmatige ketens van koolstoffen die slechts enkele bindingen met elkaar hebben en zijketens die doorgaans ook uit al of niet gehalogeneerde koolstoffen bestaan. Hun smeltpunt ligt vaak laag en beneden de ontledingstemperatuur. Sommige thermoplasten zijn inert en niet te lijmen, de moleculen liggen zo mooi regelmatig dat er geen vat op te krijgen is

Thermoharders hebben vaak dubbele bindingen tussen de koolstofketens en bevatten vaak zuurstof en stikstof. Hun smeltpunt is theoretisch, reeds voordat dat gehaald zou worden , ontleedt het. Ze zijn vaak goed te lijmen met cyanoacrylaat.
De polymerisatie wordt vaak met een oxydator in gang gezet en ze moeten in een mal reageren, omdat ze nadien vormvast zijn.