Dan bestaat de kans dat (via de lucht) een vonk overslaat. Zo'n zelfde vonk als kan ontstaan als wanneer je de stekker uit het stopcontact trekt terwijl een apparaat met een groot stroomverbruik (bijv. een wasmachine) aan het werk is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe dicht kunnen ze maximaal bij elkaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En kun je door er bijvoorbeeld rubber er om geen te hangen niet nog dichter bij elkaar hangen?
het is ook zo dat door de stroom die door de hoogspanningskabel gaat een magnetisch veld rond die kabel ontstaat. wanneer het magnetisch veld in de kabels in dezelfde zin georiënteerd is of met andere woorden de stroom die door de kabels gaat de zelfde kant opgaat dan trekken die kabels mekaar aan waardoor de afstand tussen de kabels nog kleiner wordt en het risico op vonkoverslag of zelfs contact toeneemt naarmate de kabels dichterbij mekaar hangen aan de mast.
nu zou je de kabels wel kunnen isoleren zoals je opmerkt. maar bij hoge stroom kan zelfs een isolator beginnen te geleiden. Om dit te voorkomen zou de isolatielaag rond de geleider behoorlijk dik moeten zijn wat een belangrijke toename in diameter,gewicht en kostprijs van de kabel zou veroorzaken. dit is gewoon geen praktische oplossing
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij hoogspanning masten is de 300-600KV in staat de lucht te ioniseren en zou een vonkoverslag van ongeveer 1/2 m-1m veroorzaken, waarna een plasmaboogontlading ontstaat welke eigenlijk een kortsluiting veroorzaakt.
Vandaar dat de drie fasedraden voldoende afstand tot elkaar hebben , je ziet vaak links en rechts drie dikke draden hangen aan lange isolatoren.
boven op de mast zie je vaak de aarddraad welke ook de bliksem op kan vangen, deze is galvanisch verbonden met de metalen mast.
De lengte van de overslag varieert met oa de luchtvochtigheid en de vorm van de geleiders, 600KVAC heeft pieken van zowat 900KV welke tot een meter overbrugt.
Men neemt dan ook minstens de dubbele afstand en zorgt voor ophanging die geen vochtige kruipweg kan vormen.