Wordt je bruiner als je naast een raam zit dat de zon op je weerkaatst?

Als je naast een raam zit dat de zon op je weerkaatst, wordt je dan bruiner dan wanneer je alleen in de zon zit? M.a.w.: weerkaatst een raam uv straling waar je bruin van wordt of absorbeert een raam de straling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (3)

Als je de zon in dat raam weerkaatst ziet wel. Of bruiner... sneller bruin op plekken waar die weerspiegelde zon op schijnt. Dus als je je omdraait heeft de kant die naar het glas gericht was, alvast wat gehad. De vraag is alleen hoeveel. Die ruit laat ook een deel door, en absorbeert nog een deel. Ruiten met coating, die er wat metaal-achtig uitzien, zullen wel het meeste UV weerkaatsen.

Ik ga er trouwens vanuit je sowieso naast een huis zit. En dan het verschil of dat bij een ruit is of bij een muur. Als het hele huis er niet staat, krijg je uit de lucht aan die kant ook UV licht, misschien wel meer dan via dat raam. Door verstrooiing, iets dat ook de blauwe kleur van de lucht verklaart. Dat werkt meer op blauw licht dan op de rest van het zichtbare, maar nog meer extra op UV. En met licht bewolkt weer komt het helemaal van alle kanten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is denk ik niet de moeite waard omdat UV ofwel gebsorbeerd wordt ofwel voor het grootste gedeelte naar achter het raam verdwijnt (afhankelijk van de invalshoek van het licht, maar het percentage gereflecteerd is gemiddeld minder dan 10% ) (Vensterglas is gedeeltelijk doorlaatbaar voor UV A). De intensiteit van het gereflecteerde UV is dus minder dan 10% van het invallende zonlicht. Voor het doorlaten van UVB is speciaal kwartsglas nodig, vensterglas absorbeert het volledig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
UV straling is hetzelfde als zichtbaar licht, maar met een andere frequentie. Elk materiaal heeft hiervoor een eigen weerkaats-, absorbeer- en doorlaat-factor. Deze weerkaats-factor (hier zal vast ook een prachtige vakterm voor zijn) zal nooit nul zijn van UV als die van zichtbaar licht bijv 10% is. Dus: als je een weerspiegeling ziet in het glas, dan spiegelt ook de UV. of dat 1 of 80% is, geen idee. of je er bruin van wordt? ook geen idee. het zal in ieder geval niet heel erg opschieten.