Kan ik het water van mijn klein opblaasbaar zwembadje 'ontsmetten' met een gewoon javeltabletje?

Heb een klein zwembadje gekocht (260 op 170cm) en zou dit graag wat chloreren, of hoe noem je dat? Kan ik dit doen met gewone javeltabletjes en zo ja, hoeveel moeten er dan in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Je kunt het best een beetje chloorbleek in het water doen, met een dopje kom je al een heel eind. Omgerekend heeft chloor (als hypochloriet) bij enige ppm al effect.
Het is dan NIET giftig maar voorkomt infectie van water welke wel heel schadelijk kan zijn.
Zelkf ben ik bij waterzuiveringcontrole betrokken geweest (als chemisch analist) en heb zo veel jaren verantwoording gehad van de afvalwaterhuishouding in een grote melkproductenfabriek.
Stoffen als halamid en chloorbleek zijn in de juiste verdunning zelfs antiviraal actief.
Denk er wel om dat je het water neutraal houdt en niet zuur maakt, in gat laatste geval kan chloorgas ontstaan en dat is (zeer) schadelijk.
Echter is op zo een volume water een geringe hoeveelheid chloorbleek eenmaal goed vermengd eerder een goede zaak dan een schadelijke, als er bv. vogelpoep in het water valt kunnen er zeer kwalijke bacterien in komen, welke door chloorbleek acuut onschadelijk gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gewone chloor tabletten kan je niet zomaar toevoegen in het zwembad. (Javel, in vlaanderen) Je dient gebruik te maken van een chloor vlotter om het langzaam te doseren, je zal met tabletten er los in te gooien veel te snel overdoseren wat het water ongeschikt maakt om in te zwemmen. Gebruik wel speciale zwemwater tabletten, en niet die dingen voor in het toilet.

Het beste is om geen chloor in het zwembad te doen en regelmatig het water te verversen. Chloor is nl een giftige stof.

Hou met gebruik van chloor ook de zuurgraad van het water in de gaten, wordt deze te laag kan het een gevaarlijke chemische reactie geven.

Succes.