Hoe komt het dat ruimtetijd niet implodeerd?

Wanneer zwaartekracht wordt uitgelegd in een model, dan wordt vaak een trampoline gebruikt. In de trampoline wordt dan een zware bal geplaatst, wat als grootste massa wordt gebruikt. Kleine balletjes draaien hier dan om heen. Nu wordt de ruimtetijd gebogen door de zwaartekracht. In het model van een trampoline is dit een synthetische stof, die vast wordt gehouden aan de zijkanten van de trampoline met bijvoorbeeld haken.
Hoe wordt ruimtetijd strak getrokken? Welke kracht zorgt hiervoor?

Toegevoegd na 4 uur:
Als reactie op een reactie:
Wanneer je i.p.v een laken een blok gebruikt. Het blok is helemaal gevuld met een materie en je stopt een hele zware knikker in het midden van het blok. Dan gaat de buitenkant van het blok er anders uitzien door de druk die wordt uitgeoefend aan de buitenranden van het blok. In dit geval implodeert het blok niet, omdat er een materie is die alles uit elkaar houdt. Maar in een vacuüm is dit niet zo.
Uit recent onderzoek is gebleken dat ons universum een bel-vorm zou kunnen zijn. Er zijn namelijk zwaartekrachtgolven in de achtergrond radiatie gevonden.

http://www.preposterousuniverse.com/blog/2014/03/16/gravitational-waves-in-the-cosmic-microwave-background/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag die jij stelt is een hele goede. Diverse wetenschappers hebben het zich ook afgevraagd. Voorlopig zijn ze echter nog niet verder dan een halfbakken oplossing.

Het rubberen vel dat gebruikt wordt om de vervorming van ruimtetijd visueel te maken is natuurlijk wat anders dan de ruimtetijd zelf. Je kunt dus ook niet alle eigenschappen 1-op-1 overnemen.

Eén van de verschillen is dat in het materiaal van een rubberen vel maar één kracht werkzaam is: het wil samentrekken. In ruimte tijd spelen meer krachten een rol.

Op de eerste plaats is er momentum. Tijdens de oerknal is alles met zo'n enorme kracht uit elkaar geknalt dat massa gewoon van elkaar af is gaan bewegen. Vergelijkbaar met een steen die je in de lucht gooit. Die is ook in staat enige afstand omhoog af te leggen.

Daarnaast speelt uiteraard de zwaartekracht een rol. Die is vergelijkbaar met het willen samentrekken van het rubberen vel. Maar wanneer dat alles was, dan zou uiteindelijk alles afremmen en weer op elkaar terug vallen. Net zoals de omhooggegooide steen uiteindelijk weer terug op aarde valt.

Geleerden zien echter dat de ruimte uitdijt. En dat niet alleen, het dijt steeds sneller uit ! Dat is in tegenspraak met wat je zou verwachten op basis van de remmende werking van de zwaartekracht.

De enige manier waarop ze hun sommetjes kloppend krijgen is door een nieuwe kracht te introduceren. Deze kracht werkt tegengesteld aan de zwaartekracht, namelijk: zij drijft de ruimte uit elkaar.
De kracht is wiskundig nodig als oplossing voor veel problemen, maar echt aantonen kunnen we hem niet. Daarom wordt het ook donkere energie genoemd. Omdat we het bestaan van donkere energie alleen nog maar wiskundig aannemelijk kunnen maken is het voorlopig nog maar een 'halfbakken' oplossing van het probleem.

De donkere energie zorgt voor de uitdijing van het universum, of in jouw woorden: donkere energie zorgt ervoor dat het rubberen vel (van binnenuit !) wordt strakgetrokken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Kan iemand die min motiveren ?