wat gebeurt er met NaHCO3 in water als het droogkookt?

je lost bakpoeder (NaHCO3)op in 100% zuiver water.
vervolgens ga je het water droogkoken.
wat gebeurt er met de natrium als de CO2 in de lucht verdwijnt er en alleen water overblijft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.4K
Reddie
10 jaar geleden
Volgens mij blijft er na droogkoken géén water over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de eerste reactie die optreed is de HCO3 die splitst (hoe je het ook wil noemen) in water en co2
Thecis
10 jaar geleden
Wel in het geval van H2CO3, dat valt bijna direct uit elkaar in H2O en CO2. Dit betreft NaHCO3, te weinig zuur om CO2 te vormen. NaHCO3 zal grotendeels blijven bestaan in de oplossing en weer vormen na indampen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
H2CO3 is achterhaald, toch? Maar vergeet niet dat het zuur in deze reactie in feite van geen belang is omdat CO2 blijft verdampen tot het in evenwicht is met de atmosfeer. Oftewel: de reactie blijft doorgaan en het verlies aan H3O+ zal gebufferd worden door de 2de zuur-basereactie die HCO3- kan aangaan: vorming van carbonaat. Dat zal dan ook zijn wat je uiteindelijk overhoudt: Natriumcarbonaat. (zie mijn antwoord voor de uitgebreide uitleg).

Antwoorden (2)

Goed, stel je lost alleen NaHCO3 op in water zonder het te koken, laat ons beginnen met te kijken wat er dan gebeurt.

NaHCO3 dissocieert:

NaHCO3 --> Na+ + HCO3-

HCO3- neemt op zijn beurt deel aan 2 evenwichten:

HCO3- + H3O+ <--> CO2 + 2 H2O
en
HCO3- + H2O <--> CO3-- + H3O+

In het begin heb je alleen HCO3-, H2O en H3O+ dus zullen beide evenwichtsreacties naar rechts verlopen.

Volgens volgende algemene, vereenvoudigde formule toepasbaar op elk zuur-base evenwicht:

Ka = [A-][H+]/[HA]

In de eerste reactie reageert HCO3- als base dus is het in feite A-. Omdat er al een bepaalde hoeveelheid CO2 in het water zit opgenomen uit de atmosfeer moet [H+] dalen om het evenwicht terug kloppend te maken. Er wordt dan ook een bepaalde hoeveelheid CO2 gevormd. Doordat CO2 verdampt zal dit zo doorgaan tot er een evenwicht met de atmosfeer is bereikt:

CO2 (l) <--> CO2 (g)

Kortom: het evenwicht zal uiteindelijk terug kloppend gemaakt worden door een (nog) lagere H3O+-concentratie

In de tweede reactie reageert HCO3- als zuur dus is het HA. Doordat de eerste reactie er voor zorgt dat er al erg veel H+ verbruikt wordt moet ook dit evenwicht terug kloppend gemaakt worden. Daarom ligt ook dit evenwicht naar rechts en zal de reactie CO3-- vormen.

Resultaat: water, natrium, veel bicarbonaat, een beetje carbonaat en niet veel CO2 en een pH aan de licht basische kant vanwege de verdamping van CO2.

Dan eens kijken wat er gebeurt als je dit mengsel aan de kook brengt:

Het water verdampt uiteraard en bereikt een temperatuur van 100°C. CO2 wordt heel slecht oplosbaar in water, de concentratie hiervan daalt enorm. De evenwichtsverschuivingen veroorzaakt door de temperatuur buiten beschouwing gelaten (want als het daarvan zou afhangen zou er net meer CO2 oplossen in het water aangezien de eerste reactie naar links endotherm is) weten we dus dat de eerste reactie naar rechts zal verschuiven. Wat CO2 en water doet weten we. En dus zien we dat ook de concentraties HCO3- en H3O+ zullen dalen. We zaten echter met die erg hoge pH dus we weten dat de concentratie van die laatste veel lager ligt dan van die eerste. Om het evenwicht van die tweede reactie (waarin HCO3- = HA) terug kloppend te maken is het dus eenvoudiger voor een beetje extra H3O+ te zorgen (welke al voor een sterke daling in het quotiënt zorgde in de eerste plaats) om het geheel weer gelijk te maken aan Ka. Dat betekent volgens die 2de reactie ook een nieuw reactieproduct: meer CO3--

Kortom: je krijgt Na2CO3.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Te simpel gedacht... Zuur-basen heb ik toch stiekem wel wat moeite mee gehad (daarentegen de redoxen, qm etc wat een stuk moeilijker is, ging weer gemakkelijk).
Absoluut goed en volledig antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ach, ik sloeg de bal in deze reacties vroeger ook altijd mis. Gewoon beginnen redeneren over de reacties zonder naar de hoeveelheden in de evenwichten te kijken en zo een en ander over het hoofd zien. Ik stelde mij dan ook de vraag of je op deze manieren NaOH zou kunnen maken van NaHCO3. Maar het hebben van een aquarium waarin pH en HCO3- een niet onbelangrijke rol spelen stimuleert het grondig(er) nadenken over dat soort evenwichten dan weer. Dus dat scheelt :P
Thecis
10 jaar geleden
Daarom had ik zelf al zoiets van, natronloog overhouden... uh..., nee, dat gaat het niet worden, dus het merendeel zal behouden blijven.
En daarbij heb ik inderdaad geen aquarium....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het leidingwater zit calciumbicarbonaat. Door water te koken kan je dit verzachten omdat een gelijkaardige reactie tot calciumcarbonaat plaatsvindt en deze neerslaat. Er is Geen reden om aan te nemen dat bicarbonaat in aanwezigheid van natrium of afwezigheid van calcium anders zou reageren. met dat verschil dat natriumcarbonaat beter oplosbaar is. Maar dat zorgt er net des temeer voor dat de lagere concentratie van oxoniumionen bepalend is. bicarbonaat is nu eenmaal een amfolyt.Zowel een zwak zuur als een zwakke base en zal aan beide evenwichtsreacties moeten voldoen. de ene reactie buffert dus voor de andere. kortom, wel Na2CO3
Het water verdampt en dan houd je watervrij bicarbonaat over!
Bij hogere temperaturen zal de bicarbonaat ontleden, het gaat dan over in soda, welke chemisch stabieler is, de benodigede CO2 komt dan uit de lucht, bij heel hoge temperaturen zal de bicarbonaat ontleden en CO2 afgeven, dit wordt als brandblusmiddel toegepast, in poederblussers zit NaHCO3.!!