Lost piepschuim op in alcohol?

We hebben piepschuim in nagellakremover mét aceton en lanoline en zonder aceton gedaan. De piepschuim in de nagellakremover zonder aceton loste direct op, die met aceton gaat veeel slomer. Nu zijn we op zoek naar de stof die de piepschuim oplost, wij dachten aan alcohol.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (2)

Piepschuim, ook wel polystyreenschuim genoemd, lijkt te "smelten" als het met aceton in aanraking komt.

Piepschuim is een kunststof, de formule ervan is [CH2CHC6H5]n, waarin "n" een groot, geheel getal is. Een polystyreenmolecuul is in feite een ketting waarin iedere schakel uit een CH2CHC6H5-groep bestaat. Dergelijke grote moleculen worden polymeren genoemd ("poly"=veel, "merus"=deeltje).

Aceton verbreekt de verbinding tussen de "schakels". Hierdoor valt het polystyreenmolecuul in feite uit elkaar. Dit "uit elkaar vallen" wordt depolymerisatie genoemd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet alle nagellakremover schijnt te werken. Dat komt omdat daar aceton vermengd met water en parfum in zit in verhoudingen die het soms net niet laat werken.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+100
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat het polymeriseren hierna niet meer kan? of zijn er stoffen die dit ongedaan kunnen maken??
(Gewoon nieuwsgierig)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mocht je het weer kunnen scheiden van het aceton?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het polystyreen lost op in aceton maar depolymeriseert niet. De 'schakels' blijven intact. Wil je dat het polystyreen depolymeriseert zal je het moeten verwarmen. En liefst niet in aceton!
Piepschuim is eigenlijk een mengsel van vast kunststof en heel heel veel lucht.

Piepschuim bestaat uit een apolaire verbinding. Aceton is polair maar heeft door zijn 2 methylgroepen ook een apolair karakter.

Bij het oplossen van dit soort verbindingen geldt de regel: polair in polair, apolair in apolair.

Het apolaire piepschuim kan dus goed oplossen in aceton met een apolair karakter. En wat doet een vaste stof als deze oplost in een vloeistof? Klopt, deze wordt zelf vloeibaar.

Terug naar het mengsel kunststof en lucht. Zolang het kunststof vast blijft kan dit mengsel blijven bestaan want wordt de lucht vastgehouden. Maar van zodra de kunststof vloeibaar wordt kan het de lucht niet meer vasthouden en wordt dit mengsel gescheiden. Vandaar dat je alleen een mengsel aceton polystyreen overhoudt.

Het oplossen van piepschuim in alcohol zou dus ongeveer hetzelfde moeten verlopen. Want ook alcohol is een polaire verbinding met een apolair karakter. Hoe langer de koolstofketen van het alcohol, hoe groter dit apolair karakter. Piepschuim zou dus inderdaad kunnen oplossen in alcoholen en bijvoorbeeld beter in pentanol dan in methanol.

Waarschijnlijk bevatte de nagellakremover zonder aceton een verbinding met een groter apolair karakter dan aceton of zelfs een volledig apolaire verbinding.