Staat de akoestische waarde DnT,A gelijk aan Rw?

Voor mijn stageopdracht ben ik de akoestische demping voor een wand aan het bepalen. De geluiddemping voor wanden wordt meestal uitgedrukt in Rw, maar nu ben ik ook een eis van DnT,A 33 dB tegengekomen. Kan ik ervan uit gaan dat DnT,A gelijk is aan de Rw waarde, of moet dat worden omgerekend? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

De geluidisolatie van een wand kan in een laboratorium gemeten worden. Uit de tertsbandwaarden kan volgens de internationale norm ISO 717-1 de gewogen geluidisolatie Rw bepaald worden. Een overeenkomstige meting is ook in de praktijksituatie mogelijk; ter onderscheiding wordt het eindresultaat dan R'w genoemd.
De meting van de geluidisolatie van een wand in de praktijk is geregeld in de Nederlandse norm NEN 5077. De waarde DnT,A,k (met de k van karakteristiek) is vaak vrijwel gelijk aan R'w. De waarde DnT,A is geen eigenschap van de wand: de grootte van het "ontvangvertrek" is mede bepalend.
Kortom, Rw en DnT,A zijn wezenlijk verschillend en dus ook niet in elkaar om te rekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg.