In zijn theorie kan het zijn dat de tijd anders verloopt voor iemand die beweegt dan voor iemand die stilstaat. Het gaat hier om de relativiteit van gelijktijdigheid. Als een toeschouwer twee gebeurtenissen gelijktijdig ziet plaatsvinden, kan iemand die beweegt een tijdsverschil waarnemen tussen deze zelfde gebeurtenissen.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dit is wat ik vond op wikki
De algemene relativiteitstheorie werd gepubliceerd door Albert Einstein in 1916 als een serie lezingen voor de Pruisische Academie van Wetenschappen. De theorie gaat anders dan de speciale relativiteitstheorie over de zwaartekracht en de kromming van de ruimte. Einstein voorspelde correct dat licht van verre sterren dat langs de zon scheert in het zwaartekrachtsveld van de zon wordt afgebogen. Na de vele kwantitatieve experimentele bevestigingen van de theorie, werd de relativiteitstheorie beroemd als een elegante opvolger (verfijning) van de voorheen bekende zwaartekrachtstheorie van Newton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles, maar vooral onze waarneming van gebeurtenissen in de TIJD
Tijdswaarneming is afhankelijk van de plek in het universum waar je je bevindt. De lichtsnelheid is overal in het universum hetzelfde, maar de waarneming van zaken hangt af van de afstand tot het gebeuren.

Zo nemen wij nu elke avond sterren aan de hemel waar in een constellatie van miljoenen jaren terug. Als we een vallende ster zien, dan is dat niet nu net, maar al miljoenen jaren geleden gebeurd. Dat komt omdat de afstand zo groot is, dat het licht er miljoenen jaren over doet om ons netvlies te bereiken.

De gebeurtenissen waarvan wij onze tijdswaarneming vastleggen zouden vanaf een andere planeet hele andere tijdswaarnemingen kunnen opleveren... dat maakt tijd betrekkelijk.