Wat is het verschil tussen een natriumhydroxide verbinding en een natriumbicarbonaat verbinding?(met ascorbinezuur)

Ik heb het een en ander gelezen over natriumascorbaat. Dit is ascorbinezuur gebonden aan natriumbicarbonaat.
Dit zou een van de effectiefste vormen van vitamine C zijn die er is op dit moment. Het intraveneus toedienen van deze vorm van vitamine C zou geweldige resultaten opleveren.
Ik heb een kliniek gevonden waar je voor minder als 100 euro een infuus krijgt toegediend met vitamine C. Echter gebruikt deze kliniek een vorm van vitamine C die gebonden is aan natriumhydroxide, in plaats van natriumbicarbonaat. Wat voor effecten kan deze verbinding(hydroxide ipv bicarbonaat) hebben op de effectiviteit? En hoe erg verschillen deze verbinding nou werkelijk van elkaar qua chemische structuur?

Ik ben geen chemicus en probeer dus te bepalen of deze vorm van vitamine C die ze gebruiken(ascorbinezuur met natriumhydroxide) enigszins gelijk is aan natriumascorbaat. De arts die ik aan de telefoon had zei dat het min of meer hetzelfde is.

Let op: Dit is dus geen discussie of natriumascorbaat wel of niet werkt, het gaat om het verschil tussen de verbindingen en de eventuele effecten daarvan op de werking.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Natriumascorbaat is het natriumzout van ascorbinezuur.

Het gaat 'm dan ook niet zo zeer om echte 'verbindingen', maar wel om de reactieproducten van beide mogelijkheden.

Natriumhydroxide en ascorbinezuur reageren tot natriumascorbaat en water.
Natriumbicarbonaat en ascorbinezuur reageren samen tot natriumascorbaat, water en koolstofdioxide. Die koolstofdioxide is echter gasvormig onder standaardomstandigheden en zal dus verdampen uit de oplossing. Dus wat je overhoudt is dan natriumascorbaat en water.

Kortom: uiteindelijk is er geen verschil, de weg is anders, maar de eindbestemming is hetzelfde.