Bij kamertemperatuur werkt het aggreatiestoestanden stelsel wel goed, in extreme gevallen echter niet.
Zeer heet en tegelijk sterk gecomprimeerd gas, zoals midden in de zon kunnen dichtheden bereiken die die van de vaste stof of vloeistof zou overstijgen, de gasatomen zijn weliswaar vrij, maar worden in elkaar gedrukt, vaak ook nog ontdaan van hun elektronen.
Je zou je dus af kunnen vragen of je dat dan gas kunt noemen. Het betreft hier dan ook plasma, alhoewel plasma als volledig geioniseerd gas wordt gezien.
Ook vlakbij het absolute nulpunt (-273 Celsius)
zijn situaties aangetroffen die niet meer voldoen aan de materie-omschrijving bij kamertemperatuur.
Zo wordt VLOEIBAAR helium volledig vloeibaar, het heeft dan geen viscositeit (wat voor een vloeistof een criterium is)
Duidelijk er als een vloeistof uitziend, gedraagt het zich door zeer dunne openingen heen als een gas, het vliegt er moeiteloos doorheen.
In exotische toestanden gedragen stoffen zich soms verrassend anders en zijn er dus dingen mogelijk die niet in het binasboekje staan.
Daarom kan gas hogere dichtheden hebben dan vloeistoffen, opgebouwd uit dezelfde stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je gassen ver genoeg comprimeert (samenperst) dan worden het ook vloeistoffen. De één welliswaar gemakkelijker dan de ander, maar met een beetje hulp kunnen de meeste gassen vloeibaar gemaakt worden, net zo goed als dat je vloeistoffen kunt laten verdampen, waardoor hun dichtheid dan weer afneemt.
jc54
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Allemaal waar, maar er werd gevraagd waarom dat zo is?
omdat gassen moleculen zijn die verspreid zijn over een groot oppervlakte, terwijl bij een vloeistof de moleculen veel dichter bij elkaar zitten, dus voor meer gewicht zorgen per eenheid grootte.