Hoe weet je hoeveel watermoleculen een zout in zijn rooster opneemt?

Als je water toevoegt aan een zout, dan verandert die soms van kleur en in de formule die erbij hoort schrijf je zoiets als CuSo4 . 5H2O.Er zitten dan vijf moleculen om het koper ion heen. Maar hoe kun je weten hoeveel watermoleculen het ion opneemt (hier dus vijf)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11K

Antwoorden (1)

"De hoeveelheid kristalwater die een zouthydraat bevat hangt af van de temperatuur van een stof en de vochtigheidsgraad van de omgeving." (zie bron)

Dit is dus niet te zien aan de stof zelf alleen. Er valt wel een proef mee te doen.

SO4 is een base, en reageert met H+ tot HSO4. Als je een aantal gram CuSO4 neemt, dan kun je er op deze manier achter komen hoeveel mol CuSO4 dit is, door dit te titreren met bijvoorbeeld Hcl. De H+ van de HCl gaat dan reageren met de SO4 van CuSO4. Deze reactie gebeurt 1 op 1, dus er is precies 1 HCl-molecuul nodig, om 1 SO4-molecuul te laten reageren. Je druppelt dan in een aantal gram (opgeloste) CuSO4 steeds wat HCl bij, en meet daarbij de pH. Als de pH dan ineens omslaat, weet je dat alle SO4 tot HSO4 gereageerd is.

Je weet dan ook hoeveel HCl je hebt gebruikt, hoeveel HCl dus gereageerd heeft (alle HCl reageert), en daarom weet je hoeveel mol SO4 er in de stof CuSO4 zat. Nu weet je dus hoeveel mol er in een aantal gram CuSO4 * x H2O zat.

Nu kun je berekenen hoeveel gram CuSO4 er in de vaste stof CuSO4 * x H2O zat. Je hebt als het goed is meer gram genomen, dan er gereageerd heeft aan gram CuSO4. De overige massa is dus de H2O. Het aantal gram H2O is weer om te rekenen naar het aantal mol H2O, en als er bijvoorbeeld 15 mol H2O bij 3 mol CuSO4 zat, heb je een verhouding van 1 : 5. Dit zegt dat 1 deeltje dus 5 H2O - tjes om zich heen heeft.

Toegevoegd na 31 seconden:
oja hier is de bron: