Hoe onststaat een tornado?

Mijn nichtje van zes logeert hier en zij vroeg zich af hoe een tornado nou precies ontstaat.

(graag in J&J taal)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Koudere lucht blijft meestal dicht bij elkaar. De warme lucht stroomt dan onder de koude lucht door. Soms blijft de warme lucht een tijdje opgesloten in de koude lucht. Dan breekt de warme lucht er toch door heen, en stijgt snel op, want warme lucht stijgt! Zo ontstaat een tornado ongeveer.
De warme lucht is een soort buis, andere lucht botst er tegenaan en gaat eromheen draaien. Zo ontstaat er een draaiende trechter: een tornado!

Wil je een filmpje zien over hoe een tornado ontstaat, klik dan op filmpje

De winden van een tornado kunnen met snelheden van meer dan 400 km/u ronddraaien.

Tornado's komen veel voor op het zogenaamde tornadopad in Amerika. Dat pad volgen gemiddeld 600 tornado's per jaar.

In het midden van een tornado staat de wind stil. Dat noemt men het oog. Op foto's is het daar vaak geel, dat komt door schaduwen. Het oog is dus het centrum van een tornado.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik denk dat je nichtje van 6 dit wel begrijpt ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
hier is het filmpe... ik was de link ff vergeten

http://mediatheek.thinkquest.nl/~jr018/tornado%20film.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://mediatheek.thinkquest.nl/~jr018/tornado%20film.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
graag gedaan =)

Andere antwoorden (3)

Een tornado ontstaat onder een sterke opwaartse verticale luchtstroom in een buienwolk. De rotatie kan onderdeel zijn van een rotatie van de hele bui, die in dat geval dan supercel genoemd wordt. De rotatie van een supercel wordt een mesocycloon genoemd. Daarnaast kunnen ook tornado's voorkomen die niet met een rotatie van de gehele bui samenhangen, of bij buienwolken die niet in hun geheel roteren. In het laatste geval zijn ze vaak niet zo krachtig en worden ze vaak windhoos genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de wind.
Soms is zo'n antwoord voor een kind voldoende en vraagt het niet eens door.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tornado begint meestal boven zee.
Koudere lucht blijft meestal dicht bij elkaar. De warme lucht stroomt dan onder de koude lucht door. De koude lucht botst dan tegen de warme lucht dus gaat het ook regenen.
Soms blijft de warme lucht een tijdje opgesloten in de koude lucht. Dan breekt de warme lucht er toch door heen, en stijgt snel op, want warme lucht stijgt.
De warme lucht is een soort buis, andere lucht botst er tegenaan en gaat eromheen draaien. Zo ontstaat een tornado!In het midden van een tornado staat de wind stil. Dat noemt men het oog. Op foto's is het daar vaak geel, dat komt door schaduwen. Het oog is dus het centrum van een tornado.