Moet je in een kernsplijtingsreactie altijd de stap van U-235 naar U-236 erin zetten of klopt dit niet?

Dus stel je moet een kernreactievergelijking opstellen van een splijting van U-235 waarbij Sr-90 vrijkomt, 2 neutronen en een andere element. Ik dacht dat je het zo moet doen:

U-235 + n --> U-236 -> Sr-90 + 2 n + ?
? is dan Xe-144

Maar stel dat er nergens staat dat U-235 eerst een neutron inneemt, moet je het dan nog steeds zo doen of moet het zo:

U-235 --> Sr-90 + 2 n + ?

? is dan Xe-143

Weet iemand dus of je altijd eerst naar U-236 moet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Feit is dat U235 een behoorlijk stabiel atoom is met een halfwaardetijd van zo'n 700 miljoen jaar. Niet erg radioactief dus en niet van plan om te splijten.
Maar als door wat voor oorzaak dan ook de U235 getroffen wordt door een rondvliegend neutron, dan ontstaat subiet een U236 atoom, dat ook subiet zal splijten want de halfwaardetijd van U236 is 100 nanoseconde (daar gaan er 10 miljoen van in 1 seconde). De splijtende U236 slingert (o.a.) weer 3 vrije neutronen weg, die (als er genoeg U235 in de buurt is) op hun beurt weer een U235 zullen treffen etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft U-236 niet per se te vernoemen als tussenstap. Al is het maar omdat pas geactiveerde atomen zich soms anders gedragen dan de oorspronkelijke atomen (maar het mag wel). Zo kan je zelfs splijting hebben in stabiele atomen wanneer deze een neutron hebben opgenomen.

Tenzij er sprake is van spontane splijting zal het atoom wel altijd eerst geraakt moeten worden door een neutron. Na de splijting van U-235 komen dan weer gemiddeld 2 tot 3 neutronen vrij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een splitsing komen gemiddeld 2 tot 3 neutronen vrij waarvan dus 1 tot 2 netto. Bijvoorbeeld: in een kernreactor komen per splijting 3 neutronen vrij. Slechts 1 daarvan mag een nieuwe kernreactie veroorzaken. Van de andere 2 wordt er gemiddeld 1 gevangen door een element met een grote werkzame doorsnede (bijvoorbeeld boor-10) en verlaat er gemiddeld 1 de reactor. Met die elektronenvangst mbv boor kunnen we dan weer een voorbeeldje aanhalen om het verschil tussen de splitsing en het verval aan te tonen: Boor-10 zou dus na neutronenvangst Boor-11 moeten worden. Boor-11 is een stabiel isotoop. Echter splitst dit na de neutronenvangst toch in Lithium en Helium.