Waarom stroomt de vloeistof in een thermometer niet naar beneden als je deze omdraait?

In de literatuur wordt aangegeven dat de ruimte boven de vloeistof (kwik of alcohol) in het capillaire buisje luchtledig is. Als je de thermometer omdraait, stroomt de vloeistof niet naar beneden (door de zwaartekracht). Welk fysisch principe zit hierachter? Ligt dit aan de adhesie, cohesie, oppervlaktespanning, capillaire kracht, ...?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Door de cohesie blijft de kolom vloeistof in het capillaire deel van een thermometer bij elkaar. Als je een thermometer laat vallen dan zal de kolom zich wel kunnen verdelen in meerdere stukken, ieder gescheiden door een stukje luchtledig (of kwik-/alcohol damp!).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De cohesie zorgt er inderdaad voor dat de vloeistof bij elkaar blijft, maar dan zou je nog steeds kunnen zeggen dat de vloeistof in 'zijn geheel' kan zakken (door de zwaartekracht). Er moet toch nog iets anders in het spel zijn. Als ik de vraag dan herformuleer: wat zorgt er voor dat de vloeistof bovenaan blijft?