Zout heeft een heel hoog absorbtievermogen.
In feite verwijdert het de vlek niet, maar absorbeert het.
Je moet het dan wel gelijk op de vlek strooien. Er blijft altijd wel iets achter van de rode kleur van wijn, maar het meeste gaat wel in het zout zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zout is een uitermate goed middel om wijnvlekken weg te krijgen. Bovendien heeft bijna iedereen altijd wel zout in huis. Het werkt echter alleen zo:

■Na het omgooien van de wijn de vlek deppen met keukenrol
■Vervolgens een dikke laag zout eroverheen gooien
■Laat dit een minuut inwerken
■Spoel dan uit onder de kraan met KOUD water
■Vervolgens weer in de wasmachine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Babyfaced,
Het is dat ik een zwak voor je heb, maar je antwoord slaat echt nergens op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bovendien is het niet het antwoord op de vraag, want deze was: WAAROM verwijderd zout wijnvlekken, en hiet HOE verwijderd zout wijnvlekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! hij leest niet goed denk ik;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe stop je vloerbedekking in een wasmasjien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon ff goed proppen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Niet alleen wijn maar ook bloed absorbeert zout prima!
Ik heb vorig najaar een hevige bloedneus gehad,het gutste er werkelijk uit en natuurlijk op de beige vloerbedekking van de slaapkamer. Nadat de bloedneus in het ziekenhuis met een opblaasbare tampon tot stoppen was gebracht en we thuis zaten uit te blazen heeft mijn dame alle bloedvlekken een zoutkuur gegeven en verdomd als het niet waar is,niets meer vante zien. Ik weet dus dat het kan en dat zout absorbeert,maar waarom is mij niet geheel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dame(daar is het een dame voor)slaat slechts met woorden! Nee,ik heb een gat in het tussenschot van mijn neus en gebruik bovendien bloedverdinners die combinatie schijnt de oorzaak te zijn.
Zout is een produkt dat vocht aantrekt. Het 'zuigt' het vocht op omdat het extreem absorberend is.
Zolang wijn nog nat is, zal zout de wijn dus opzuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met absorbsie heeft het behandelen met ZOUT niet veel te maken, met OSMOSE echter alles.
Zou het absorbsie zijn, zoals met een andere doek, watten of tampons, dan zou je die uit kunnen wringen.
OSMOSE IS ECHTER VEEL KRACHTIGER, zout is hygroscopisch en trekt vloeistof aan om daarmee een kristalwaterverbinding aan te gaan.
Deze kracht is sterker dan de binding aan kleed , doek of tapijt, omdat dat nu juist op de zwakkere absorbie gebaseerd is.
Dit gesteld hebbend is het ook ONLOGISCH de plek eerst natter te maken of anderszins voor te bewerlken.
Gewoon DIREKT een flinke hoeveelheid zout er op,
na enige minuten opzuigen en zonodig dit proces herhalen
Meestal ben je dan van het probleem af.
Ga je toch eerst met andere stoffen bezig , dan kunnen de stoffen in oa. wijn (tannine, fruitzuren, anthocyaan en alcohol) het kleed ETSEN en dan verbinden de stoffen in de wijn zich chemisch met het kleed.
DAT MOET JE BESLIST VOORKOMEN, dus zout erop, direct
en veel!
Gebruik ipv. zout absoluut GEEN SUIKER, maar CaCl2 (het droogmiddel in vochtvreters )is, mits zuiver ook geschikt
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook last van een wijnvlek op de achterkant van mijn been, maar zout is geen oplossing.