Lossen alkoxyalkanen goed op in water?

Voor een scheikunde verslag moet ik weten of alkoxyalkanen wel of niet goed oplossen in water.
En ik zou ook graag weten waarom het wel of niet goed oplost.
Een voorbeeld van een alkoxyalkaan is: CH3-CH2-O-CH2-CH3.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze lossen wel op in water maar niet heel goed. Methoxymethaan lost het beste op (70g/L) de hogere ethers steeds minder (bv butoxybutaan maar 10g/L)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad een kwestie van polariteit. Alkylketens zijn apolair en wel meer naarmate de keten langer is. In een ether zit slechts een polair atoom te weten zuurstof (O). Naarnate de ketens dus langer zijn wordt verhoudingsgewijs de apolariteit groter.