Hoe is een blokgolf opgebouwd?

Volgens mijn curcus is een blokgolf opgebouwd uit een sinusgolf met de 3e, 5e, 7e etc. harmonischen. Eerder in de les staat dat een zuivere sinusgolf slechts 1 harmonische heeft, zijn eigen frequentie. Waar komen in het opbouwen van een blokgolf dan die harmonischen vandaan als de zuivere sinus die niet heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begreep het door het kijken naar de volgende afbeeldingen: http://www.euro-index.nl/klanten/euro/media/afbeeldingen/golfvorm%20met%20harmonischen.jpg http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokgolf

Het beste antwoord

Wat er wordt bedoeld is dat een zuivere sinus slechts één harmonische heeft. Die heeft, puur wiskundig gezien, niet zijn eigen frequentie, maar de *negatieve* frequentie. Dus een zuivere sinus van 50 Hz heeft als harmonische een zuivere sinus van  --50 Hz.

(Nu heeft een negatieve frequentie in de fysische praktijk geen betekenis, maar bij het wiskundig doorrekenen zijn negatieve frequenties verdraaid makkelijk!)

Een blokgolf is opgebouwd uit meerdere (oneindig veel) zuivere sinussen. In dit geval wordt met "harmonische" bedoeld: een andere zuivere sinus die een frequentie heeft van 3x, 5x, 7x enzovoort de frequentie van de onderste sinus.

Dus:
--  Een zuivere sinus heeft geen harmonischen. Er is enkel de zuivere sinus.
--  Een blokgolf bestaat uit alle oneven harmonischen van een zuivere sinus.

Cryofiel