waardoor veroorzaakt uitzetting van lucht minder geluid dan krimpen igv bliksem?

Een bliksemschicht veroorzaakt een uitzetting van lucht maar de donder hoor je pas bij inkrimping vande ledige lucht. Hoe kan dat? Of geeft de uitzetting ook een knal?

erotisi
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Is omgekeerd...

Ik heb zeven broers (een aantal hoogbegaafd en allen intelligenter dan mij) en ooit vroeg ik aan mijn broer Jean Paul eens: "Met een microgolf kun je heel snel iets verhitten? Waarom hebben ze eigenlijk nog geen 'macrogolf' uitgevonden?"

Mijn broer moest even nadenken en zei glimlachend: Die bestaat al: Ze noemen dat een... frigo.

Waarom vertel ik dat hier, wel, omdat het over hetzelfde gaat:

Je kunt heel snel moleculen bombarderen met een bliksem of een microgolfoven om ze heel snel te doen trillen en dat geeft warmtestraling als gevolg (verwarming), maar je kunt ze heel moeilijk anti-bombarderen om ze 'stil te leggen'.

Het geluid en de trillingsgolven zelf stralen immers ver weg en deinen uit en zo valt het stil.

Zelfs als je met hoge druk je moleculen zou onder druk zetten om ze 'stil te leggen', krijg je omgekeerd een extra verwarming. Het is dus wel de uitzetting die de knal geeft (frequentiestijging), NIET het terug stilvallen ervan of de lucht die (trager) terugkeert naar de plaats waar ze weggeduwd werd door de immense hitte. In het luchtledige zou een bliksem trouwens geen geluid meegeven en in het water hoor je de knal al veel sneller als je onder water zit (je kunt zelfs je hoofd in een meer boven water doen een kilometer verder en dan dezelfde knal nog eens in de lucht horen, maar zwemmen in een meer is te vermijden in zo'n geval; ik maakte het eenmaal mee en is was terecht en letterlijk doodsbang).

Ik wil van je vraag ook even misbruik maken om de LHC (Large Hadron Collider) uit te leggen: Daar wil men naar het absolute nulpunt of 0 graden Kelvin, en misschien las je dat door pannes het CERN bepaalde testen daardoor maanden moest uitstellen, want dat zo diep afkoelen tot boven het absolute nulpunt kost echt dagen tot maanden en vereist een extra techniek: Eerst koelt men manueel af, maar gaat men aan die koudste temperatuur magnetiseren om dan met demagnetiseren de temperatuur NOG lager te krijgen. Men mag die temperatuur NIET meten, want meten verhoogt bij zo'n minimale trillingen alleen al weer de temperatuur (doet extra trillen). Dan krijgt bij men bijna absolute geleidbaarheid (supergeleiding) om met supermagneten deeltjes te versnellen en het is de enige plaats ter wereld waar miljoenen graden temperatuurverschil soms op een paar meter van elkaar voorkomen bij experimenten.

Uitzetting veroorzaakt dus WEL het echte geluid, maar de tragere inkrimping erna, maakt het geluid breed waarneembaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een bliksemschicht wordt de lucht in het spoor zeer sterk verhit en zet direct uit. Hierdoor ontstaat plaatselijk een grote drukverhoging, die zich in alle richtingen voortplant. Deze drukverhoging hoor je als de donder. De tijd tussen bliksem en donder hangt af van de afstand; hoe hoger de afstand hoe groter het tijdsverschil. Het heeft dus niet zo zeer te maken met de "ledige"lucht, die weer wordt opgevuld, maar met een drukgolf die ontstaat. Het beste is dit te vergelijken met een steen dit je midden in de vijver laat vallen; er ontstaat een cirkelvormige golf die alle kanten op gaat.