waarom vergroot een bolle lens en verkleint een holle lens ?

ze zeggen dat een bolle lens dingen vergroot omdat de lichtstralen naar elkaar toe gaan, maar dan wordt het toch juist kleiner?
hier heb ik een kort plaatje http://gyazo.com/f71b785171175777fca7f9a6056cdabb

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K
Poet
10 jaar geleden
Ziehier voor een glashelder verhaal:
http://www.explania.com/nl/kanalen/gezondheid/detail/hoe-werkt-een-bril

Het beste antwoord

Je hebt gelijk, als je een gewone foto maakt dan heb je over het algemeen een bolle lens en die maakt een afbeelding die een stuk kleiner is dan wat er in werkelijkheid is. Bij een selfie met de mobiel is het beeld van je hoofd dus misschien maar 2 mm groot.

De stralengang is omkeerbaar, dus je kunt ook stellen dat een bolle lens verkleint. Bij een fotocamera heb je over het algemeen een verkleining, tenzij je mieren gaat fotograferen. Bij een diaprojector doe je eigenlijk het omgekeerde en vergroot je de dia naar het scherm toe met een bolle lens. Zou je een filmpje op de plaats van de dia hangen, dan kun je een foto maken van wat er op het scherm staat.

De vergroting van een kijker is niet echt een vergroting maar een hoekvergroting. Je vergelijkt het beeld van een hert dat je zonder kijker zou zien met het beeld van het hert dat je door de kijker ziet. Het beeld van het hert op je netvlies is vanzelfsprekend een stuk kleiner dan het hert zelf, maar met een 10 keer vergrotende kijker is het beeld 10 keer groter dan het beeld zonder kijker.

Een loep vergroot ook met hoekvergroting, de functie van een loep is dat je met het oog dichter bij het onderwerp kunt komen. Normaal gesproken kun je tot op 25 cm scherp zien, maar met een loep kun je het onderwerp tot op 5 cm zien. Bij goed gebruik zet je de loep vlak voor je oog en beweeg je naar het voorwerp toe totdat je het scherp ziet. Een samengestelde microscoop is een combinatie van een macrofoto Het beeld van het objectief kan 10/40 of 100 keer groter zijn dan wat er op het preparaat aanwezig is. Je bekijkt dat beeld weer met een loep bij je oog die nog eens 10 keer vergroot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat komt omdat het licht op een bepaalde manier word verbogen en het word bijvoorbeeld ook bij een bril,

1.zo laat de bolle lens de stralen naar elkaar toe gaan .
2.en de holle lens zal ze breder maken voor het oog.

plaatje uitleg 1 : http://www.schooltv.nl/beeldbank/mmbase/images/3057617/20101029_bollelens01.jpg

plaatje uitleg 2 : http://www.leestrainer.nl/nask/licht/lenzen/hollelens.jpg

Gr.Alain
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een positieve (bolle) lens worden de lichtstralen die evenwijdig de lens invallen, naar elkaar toe gebogen als ze de lens uitkomen. Bij een negatieve (holle) lens worden lichtstralen die evenwijdig de lens invallen van elkaar af gebogen.
Lenzen worden gebruikt in brillen, maar ook in fototoestellen, verrekijkers, telescopen, miscroscopen en zelfs in cd-spelers. Het menselijk oog bevat ook een lens.