hoe heet zo'n ding die blijft bewegen? er hoeven geen batterijen in, maar het is iets met natuurkunde ofzo. volgens mij zijn het kubussen in elkaar

ik heb het een paar keer op tv gezien. ik weet niet of het voor altijd blijft bewegen of een paar uur ofzo. en waar kan je het kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Voor altijd kan niet, perpetuum mobile bestaat niet, treed altijd energieverlies op

Antwoorden (2)

perpetuum mobile, zijn vaak apparaatjes die op licht werken, Kom je meestal wel tegen in cadeauwinkels dat soort winkels met allerlei huisinrichting snuisterijtjes
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze werken inderdaad op zonne energie je hebt ze ook wel met batterij .
anneliez
10 jaar geleden
nee dat klopt, maar ze worden voor het gemak wel zo genoemd
Een perpetuum mobile is een (hypothetische) machine die altijd georganiseerd blijft bewegen zonder dat je er energie aan hoeft toe te voeren. Die bestaan niet.

Jij lijkt te vragen om een apparaat wat wel blijft bewegen zonder dat er ogenschijnlijk energie aan wordt toegevoerd. Als je de "kubussen" in je vraag vervangt door vierkante plaatjes, dan bedoel je misschien een lichtmolentje. Dat is een wieltje met vier plaatjes die aan één kant reflecterend en aan één kant donker zijn, en die vanzelf gaan draaien (als er licht op schijnt!). Natuurkundigen noemen dat een "Radiometer van Crookes".
In de links hieronder webshops die 'm hebben; ook met foto's.

(Nu je het zegt wil ik ook wel zo'n ding geloof ik. THNX. Maar voor de duidelijkheid: ik heb niks met die webshops te maken, dus dit is niet bedoeld als reclame; er zullen wel meer winkels zijn als je zoekt op bovenstaande termen.)