Als er horizontale scheuren in de muur ontstaan, waarom is dat erg?

Ik woon in een oude binnenstad. Daar is men een parkeergararge aan het bouwen. Nu heb ik last van verticale scheuren in het plaster. Geen punt zegt een kennis van me die er iets van schijnt te weten. Laatst is er een horizontale scheur ontstaan. Daar schrok hij van. Het waarom is mij niet duidelijk.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
18K

Het beste antwoord

Verticale scheuren ontstaan vaak doordat de fundering ongelijkmatige zetting vertoont. Een muur heeft niet zoveel capaciteit om de toegenomen dwarskracht op te nemen, waardoor een scheur optreedt. Dit kan van het ene moment op het andere gebeuren en kan zomaar een enorme knal geven. Op zich is het niet bijzonder erg, omdat de krachten zeg maar opnieuw verdeeld worden en er een nieuw evenwicht ontstaat. Dit evenwicht is stabiel.

Als er horizontale scheuren optreden, dan is er iets anders aan de hand. het kan bijvoorbeeld torsie zijn (wringing). Het vergt wat meer onderzoek waar horizontale scheuren vandaan komen, maar een feit is dat ze niet zo snel of eenvoudig ontstaan als verticale scheuren. De achterliggende oorzaak is ook vaak serieuzer en de kans dat de gevolgen groter worden is groter dan bij verticale scheuren. Dus even laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

bij een horizontale scheur wordt het dragend vermogen van de muur minder omdat er immers 2 halve muren 'los' op elkaar staan. Bij vertikale scheuren is dit niet het geval omdat elk deel blijft dragen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de bovemkant van je huis los komt van de onderkant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij in de kamer liep een grote scheur van links naar rechts, woon er inmiddels en jaar en heb nergens last van gehad...

Misschien even iemand bellen die er veel verstand vaan heeft? Als je huurt bijvoorbeeld de verhuurder..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit zou kunnen duiden op verzakking van de fundering...

En nee...

Dit is niet goed...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even een plakbandje erover en klaar is kees, niets meer aandoen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien je een nieuw huis hebt, zijn bepaalde kleine scheuren 'normaal' en ongevaarlijk. (Eigenlijk niet normaal, maar treden eerder op dan in een oud pand). In een oud pand zijn nieuwe scheuren veelal het gevolg van een verzakkende ondergrond (door een verandering in de grondwaterstand, lekkages of tunnelbouw), of het verwijderen van dragende muren in lager gelegen verdiepingen.

Is de oude binnenstad toevallig Amsterdam of Keulen? Onder andere daar bouwt men een nieuwe metro... Beide steden hebben zo hun ervaringen....

Vertikale scheuren in een muur is niet zo erg. Vertikale scheuren in balken en horizontale scheuren zijn wel erg.