wat heeft het reynoldsgetal met luchtweerstand te maken?

Ik moet voor school een eigen experimenteel onderzoek doen. Hierbij ga ik de luchtweerstand van een autootje van een helling meten. Mijn leraar heeft mij gezegd dat de formule voor de luchtweerstand alleen geldt bij een bepaalde uitkomst van het Reynoldsgetal. Het gaat hierbij om turbulent of laminair. Ik heb hier echter weinig verstand van en vind het gegeven viscositeit een raar begrip. Iemand uitleg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Poet
10 jaar geleden
Luchtstroming rond een auto wordt hier heel helder uitgelegd:
http://www.math.rug.nl/~veldman/Scripties/Gooijert-BachelorTechWisk.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prachtige link, Poet! (Overigens zal het nog niet meevallen om luchtweerstand van rolweerstand te onderscheiden als je het autootje van een helling laat rollen. Ga je een luchtkussenbaan gebruiken? Misschien handiger om het autootje stil te laten staan en met een fohn of ventilator te blazen?)

Antwoorden (1)

Viscositeit is de weerstand tussen laagjes met verschillende snelheid (een soort schuifweerstand) Het Reynoldsgetal moet je eerst uitrekenen om te kunnen bepalen of een stroming laminair of turbulent zal zijn (meestal een tussenvorm, zodat je moet meten en weinig aan formules hebt. Turbulent betekent dat er veel wervels zijn en de weerstand is dan meer een kwestie van drukverschil tussen voor en achter het voorwerp, voor turbulente stromingen zijn ook geen goede wiskundige modellen. Als de stroming laminair is dan is het patroon zonder wervels en is de weerstand de som van alle weerstanden tussen langs elkaar bewegende vloeistoflagen (viscositeit).