Is het kleurenspectrum van de regenboog gradueel of sprongsgewijs?

De regenboog kent een aantal kleuren maar gaan deze nu gradueel in elkaar over of zijn er sprongen waardoor de kleuren scherp zijn te onderscheiden. En ligt dat dan aan de regendruppels of aan het zonlicht zelf?

erotisi
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het gaat gradueel. De "kindertekeningen" waarin losse bogen voor rood, oranje, geel, groen, blauw, violet, en indigo ("de 7 kleuren van de regenboog") getoond worden zijn dus niet juist (hoewel natuurlijk wel geschikt voor een kleurdoos met een beperkt aantal potloden).
Verschillende pure kleuren licht in de regenboog hebben verschillende golflengtes, en een heel bereik aan golflengtes correspondeert met verschillende kleuren. Al die verschillende kleuren liggen naast elkaar. Tussen elk tweetal verschillende kleuren light in principe altijd nog weer een fijnere gradatie aan tussenkleuren.
Dat licht aan de brekingseigenschappen van licht: de hoek waaronder een kleur wordt afgebogen in een druppel als ie van de lucht het water in- of uitgaat hangt op een graduele manier af van de golflengte.
(Overigens zijn er ook mengkleuren, die niet in de regenboog voorkomen. Bijvoorbeeld paars of roze of bruin. Dat zijn geen zuiver kleuren die uit één golflengte bestaan, maar mengsels die licht bevatten van meerdere golflengten tegelijkertijd.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Het zichtbare licht is ter grote van 380 tot 780 nanometer. Is het dan zo dat dus elk van deze tussenliggende nanometers (dus 380,381,382 etc) voorkomt in de regenboog en gelijke mate?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, in principe komen ze wel allemaal voor. Of dat in gelijke mate gebeurt hangt van het licht af en van de absorptie in de lucht en in het water van de druppels. In het bijzonder heeft zonlicht bepaalde gebiedjes waarin er -in verhouding- bijna geen licht is. Dat komt door het absorptiespectrum van allerhande atomen in de "koudere" bovenlagen van de zon. Misschien heb je wel ooit zo'n plaatje van zwarte spectraallijnen gezien op een regenboogachtergrond. Anders hier:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Fraunhofer_lines.jpg
Daarnaast is niet elke golflengte exact even sterk vertegenwoordigd op een manier die afhangt van de temperatuur van de zon. Echter, die effecten zijn voornamelijk ofwel zo grootschalig ofwel zo fijnschalig dat je ze niet kan waarnemen in een regenboog. Daarvoor zou je echt gecontroleerde proeven moeten doen in een lab met een prisma o.i.d. Dus voor de vraag leek me dat niet zo relevant. In elk geval is het niet sprongsgewijs. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds Max Planck weten we dat enegieoverdracht in quanta geschiedt. Plancks theorie komt erop neer dat energie wordt uitgestraald in kleine 'pakketjes' of eenheden, die hij kwanta noemde, meervoud van het Latijnse quantum, dat "hoeveelheid" betekent. Zijn idee was daarbij dat de hoeveelheid kwantumenergie en de hoeveelheid fotonen afhing van de golflengte van die straling: hoe korter de straling, hoe groter de energie per kwantum. De relatie tussen de frequentie (aantal golven per seconde), de golflengte en de energie E per kwantum legde hij vast in de vergelijking, waarbij h de Constante van Planck voorstelt: Sprongsgewijs dus.
Reddie
10 jaar geleden
Je had nog kunnen melden dat 380 gevolgd wordt door 380,00000000000000000001 etc.
Plus voor je antwoord(en).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hanson, dat is helaas geen correcte toevoeging! Licht is wel gekwantiseerd in quanta, maar dat gaat over de energie van het licht voor gegeven golflengte! De golflengte is zelf niet gekwantiseerd.
Dus je kan 1 quantum licht (foton) hebben met een golflengte van 380 nm, of 2 dergelijke quanta, maar inderdaad niet 1.5 quanta. Echter, je kan wel 1 quantum hebben van 380,00000000000000000001 nm, of wat dan ook. Daarover zegt de quantummechanica verder niks. Je zou nog kunnen zeggen dat de ruimte zelf gekwantiseerd is in termen van de plancklengte van zo'n 10^-43 meter. Dat voert wat ver, en het is niet hetzelfde als die hf waarover je het had. Plus, of dat betekent dat de golflengte in die eenheden gequantiseerd zou moeten zijn is ook nog maar de vraag. Zeker is het niet van belang, want om een golflengte met dergelijke precisie vast te stellen (onzekerheidsprincipe!) zou vermoedelijk een eeuwigheid duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuus, 10^-35 meter. Blijft verdomde fijn. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En volgens mij zou het 100 triljard jaar duren om een meting te verrichten die in staat is onderscheid te maken tussen energieniveaus die qua golflengte in zichtbaar licht 1 plancklengte verschillen. Lijkt me voldoende om te stellen dat echt waargenomen licht over die potentiele quantisering van ruimtetijd versmeerd is.
Ik geloof niet dat de vraagsteller hier op zat te wachten ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk. Dat van die zuivere kleuren had ik niet moeten schrijven: het was niet essentieel voor het antwoord, en onjuist.
Merci voor de correctie!

Andere antwoorden (3)

Gradueel betekent stapsgewijs, wat dus feitelijk hetzelfde is als sprongsgewijs.

Ik vermoed dat je bedoelt "continue". En dat is wat het kleurenspectrum van van een regenboog is, een continue overgang van de kleuren. Zie de eerste allinea ind e wiki-link die ik heb toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen het aantal NAMEN dat we voor de regenboogkleuren hebben is sprongsgewijs. Het spectrum is continue.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het aantal namen dat mannen hebben voor kleuren is sprongsgewijs, het aantal namen dat vrouwen hebben voor kleuren is op verwaarloosbare quantisering na vrijwel continu :-D
http://25.media.tumblr.com/tumblr_lj1bo7eic81qcs0udo1_500.png
De officiele regenboogkleuren zijn zogenaamde primaire kleuren, maar in de praktijk moet je ook met buiging rekening houden als de regendruppels enigszins klein zijn. De kleuren zijn dan meer paarlmoerachtig. De kleuren gaan dus gradueel in elkaar over, maar vormen geen spectrum van zuiver golflengten zoals bij een prisma of de weerspiegeling van een CD. Voor fijnproevers is er de Airy Regenboogvergelijking die de sterkte voor ieder buigingshoek en golflengte geeft. Voor elke kleur zijn er diverse submaxima en als je het zaakje optelt krijg je dus geen verzadigde kleuren(blz 170). In de bron ook nog een tabelletje waarmee je de grootte van de waterdruppels kunt schatten aan de hand van de kleuren van de regenboog(blz 171).