Archeologen moeten meestal heel diep graven om bij oudheidkundige vondsten te komen.Waar komt al die grond vandaan die er bovenop ligt?

Picture for question
AWM
15 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (8)

Het lijkt me dat het kan komen van bijvoorbeeld: het weer, klimaatsverandering, aardverschuivingen, overstromingen en menselijke werkzaamheden.

Ook als je nu dingen in een moeras gaat gooien en dat moeras droogt uit dan zal er later een vondst gedaan kunnen worden onder een behoorlijke hoeveelheid grond, hetzelfde geld voor bijvoorbeeld dingen die je nu overboord gooit op een meer dat later ingepolderd wordt.

Mogelijkheden te over dacht ik zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Argeologische vondsten liggen meestal meters diep. Kijk je naar oudere materialen zoals fossielen, dan kan dat wel tientallan meters zijn. Maar steenkool zit vaak honderden meters diep en aardolie, ook zeer oud, kan wel kilometers diep zitten. Dus meestal hoe ouder hoe dieper. Tijdens de aardse geschiedenis is er veel met die aarde gebeurd. Overstromingen, aardverschuivingen,vulkaanerupties, veranderingen van klimaat enz. Door al deze gebeurtenissen is er erg veel aarde en stenen veplaatst en vaak elders in lagen weer afgezet. Kijken we naar ons land en speciaal naar limburg, daar zit diep onder de grond nog steeds steenkool. Een restant uit de oertijd. Toen was het in Nederland nog tropisch. Honderden meters grond,grind en stenen o.a. uit de rivieren spoelden toen over bomen en planten. En ons aard olie is nog een restant uit een ver verleden toen er in ons huidige land nog een diepe zee was. Meestal hoe langer geleden hoe meer grond er overheen lag, zo ook met de archeologische vondsten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel vaak gaat 't slechts om fundamenten. Dat die onder de grond zitten is logisch - dat is ook huidig zo. In sommige gevallen zullen inderdaad de antwoorden gelden die de anderen gegeven hebben.
Vergeet echter niet: er is ook juist veel helemaal weggespoeld bijvoorbeeld - dus dan zou je juist 'omhoog moeten graven' (wat natuurlijk niet kan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Antwoordman;

Een groot deel van de lagen waar archeologen doorheengraven bestaat logischerwijs uit dood organisch materiaal. Net zoals dat bij stof in huis ook het geval is. De mens (en bijna alles wat leeft) verliest continu dood materiaal en dat afval moet ergens heen. Dat is maar goed ook, want in het tempo waarin de mensheid grondstoffen uit de aarde gebruikt zouden we de grond onder onze voeten wegconsumeren als we er op deze manier niet iets voor terug zouden geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat de tectonische platen van de aarde in beweging zijn, zakken bepaalde delen van het oppervlak naar beneden en stijgen andere delen. De stijgende delen worden hierdoor steeds meer aan de elementen blootgesteld waardoor erosie plaatsvindt. Het geërodeerde materiaal wordt vervolgens ergens anders heen geblazen door de wind of andere elementen. Deze zetten zich dan op andere plaatsen weer vast en bedekken daarmee oudere voorwerpen.

Daarnaast zal in sommige gevallen zeker ook menselijk ingrijpen een rol spelen. In mijn omgeving klinkt de grond nog steeds in (veengronden), hierdoor zijn we genoodzaakt om zelf grond aan te voeren en de oudere grondlagen te bedekken met een nieuwe laag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat van die tectonische platen heb je echt uit je duim gezogen, want die verschuiving gaat echt oneindig langzaam vergeleken bij het ondergraven raken van oude bouwsels.
De zondvloed heeft dit veroorzaakt. Zie link:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller vooral doelt op de bouwwerken, en de potten en pannen die bij typische opgravingen worden gevonden.

Wat betreft die bouwwerken gaat het inderdaad vaak alleen om de fundamenten. Zoals bijvoorbeeld bij romeinse villa's of forten, of middeleeuwse nederzettingen. Die zijn gewoon afgebroken of gesloopt, en soms zijn er weer nieuwe dingen bovenop gebouwd.
Er zijn genoeg millenia oude ruïnes die nog gewoon boven de grond uitsteken (ook binnen het gebied van welke zondvloed dan ook)

Wat betreft aardewerk of menselijke resten, tja het is eigenlijk ook wel logisch waarom die op gegraven worden. Mensen worden nu eenmaal onder de grond gestopt. De oude potten en pannen of sieraden en gebruiksvoorwerpen die niet onder de grond verdwenen zijn, zijn of vergaan of zijn nog in menselijk bezit.
De rest is onder de grond verdwenen omdat het weggegooid is, of verloren gegaan in zee, in het zand, in rivieren, moerassen, lagen in kelders van oude gebouwen, of noem maar op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind deze vraag eng. Het is duidelijk dat jij zulke vragen niet moet stellen.