Is resonantie af te vangen?

Ik heb bij mythbusters gezien dat bruggen kunnen instorten door resonantie. 2 trillingen die elkaar versterken, waardoor de brug kan instorten.

Als deze toenemende energie nu eens afgevangen kon worden (Hoe weet ik ook niet), heb je dan gratis stroom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Gratis stroom door de resonatie om te zetten in energie,zou mischien wel kunnen, maar je zal er eerst energie in moeten stoppen wil je resonantie krijgen.
Dus heb je energie nodig om energie op te wekken, dus kan dat nooit gratis zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn geen twee trillingen die elkaar versterken, maar de de brug gaat resoneren in zijn favoriete frequentie. Daar is ie niet op gemaakt en dan gaat ie kapot. Dat moet voorkomen worden. Als je energie probeert te onttrekken aan die resonantie, dan doe je precies wat nodig is om de brug heel te houden, hij resoneert niet meer. Dus dat is geen goede manier om energie op te wekken, een windmolentje doet he beter.
AWM
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met het principe van de zg. "opslingering". Stel een kind zit op een schommel en pa geeft aan het begin van de voorzwaai een duwtje en hij blijft dit maar doen; daar komen ongelukken van. Door trilling gaat een brug op en neer; als je op het moment dat hij neer gaat hem steeds een duwtje geeft naar beneden, dan wordt de trilling steeds maar versterkt en op een bepaald moment geeft de brug het op. Vroeger - toen de bruggen een stuk minder sterk gebouwd werden - werden marcherende militairen op bruggen bewust "uit de pas" gecommandeerd om die opslingering te voorkomen. Uit de voorkomen opslingering is dan moeilijk energie te putten. We zouden toch niet graag zien, dat we energie zouden winnen door bruggen steeds maar in te laten storten.