Zuurstofvrij maken kan op diverse manieren:

1. je borrelt er een zuurstofvrij gas door. Zuurstof zal zich volgens een evenwicht willen verdelen over de waterfase en de gasfase en zo langzaam volledig uit het water verdampen.
2. Chemicaliën toevoegen die zuurstof verbruiken, zoals natriumsulfiet.

Dan zijn er ook nog manieren die niet aan jou voorwaarde voldoen dat de temperatuur constant moet blijven:

3. Het reservoir waarin het water zit luchtledig zuigen. Dit is vergelijkbaar met de eerste methode aangezien het evenwicht zich zal willen herstellen en zuurstof zal verdampen om naar de gasfase te gaan. Het probleem is echter dat ook water zal verdampen en daardoor het water zal afkoelen, in het slechtste geval tot 0,01 °C. Mogelijke oplossing: het water tijdterwijl verwarmen.
4. Verwarmen zodat de oplosbaarheid minder wordt. Uiteraard blijft de temperatuur dan ook niet constant. Geen oplossing.
5. Stoom doorborrelen, die stoom neemt ook weer zuurstof in de gasfase op en een deel ervan zal condenseren waardoor ook de temperatuur zal stijgen. Oplossing: tegengaan door het geheel weer in een koelbad te zetten. Maar dan krijg je in feite een gelijkaardige werking als methode 1: het zuurstofvrije gas is hier dan stoom.

Met zuurstof verzadigd water kan ook op diverse manieren:

1. Je borrelt er 100% zuurstofgas door. (geen lucht, dit bevat slechts 21% zuurstofgas en zo krijg je dus nooit verzadigd water).
2. Chemicaliën toevoegen die zuurstof produceren, denk aan de ontleding van waterstofperoxide.
3. Waterplanten in het water zetten en dan zorgen dat de planten meer zuurstof produceren dan er uit het water verdampt om het terug in evenwicht te krijgen met de atmosfeer. Dit doe je door voor voldoende licht, CO2 en andere plantenvoedingsstoffen te zorgen. Je weet dan dat het water verzadigd is aan zuurstof als je zien dat zich zuurstofgasbellen op de plantenbladeren vormen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, dit heeft mijn vraag beantwoord.

Andere antwoorden (2)

* Zuurstofvrij water: laat stikstof door borrelen; er zal altijd een klein gedeelte zuurstof aanwezig blijven.
* Water verzadigen met zuurstof: laat zuurstof door borrelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie,
Als ik het water met stikstof ga borrelen, welke reactie vindt dan plaats en hoe doe je dat precies?
En bij verzadigd water zuurstof laten borrelen, gewoon een elektrische pomp eraan zetten? Bij voorbaat dank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor het eerste geval maak je gebruik van een drukflesje geperste stikstofgas en voor het tweede geval een flesje geperste zuurstofgas. Je kunt dit kopen bij een firma die in gassen handelt (zoek via Google).
Je moet wel ook een ontspanner / drukregelaar kopen voor de gasflesjes. Daarna via een "luchtsteentje" (aquariumbenodigdheden) laten door borrelen gedurende een paar uur: belletjes zo fijn mogelijk.
Als je alleen een elektrisch pompje gebruikt, zal je een luchtmengsel (stikstof, zuurstof, koolzuurgas,...) laten borrelen. Gebruik dus de zuivere gassen.
Zuurstofverzadigd heeft een beetje een dubbele betekenis. Bij 100% zuurstof onder atmosferische druk of bij 21% zuurstof onder atmosferische druk wordt allebei 100% verzadigd genoemd. In de praktijk bedoelt met meestal verzadigd aan atmosferische lucht, dat is dus een 5 keer lagere concentratie, in de grootteorde van 10 ppm bij kamertemperatuur. Je kunt 100% verzadiging bereiken door intensief te beluchten met lucht of te beluchten met pure zuurstof.
Zuurstofvrij gebeurt met MangaanChloride en een overmaat aan NaOH. Er slaat dan Mangaanhydroxide neer.