Wat betekent Inversietemperatuur?

Zie vraag hierboven. Ik heb dit nodig om de Joule-Thomson effect verder uit te leggen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Poet
10 jaar geleden
Hier staat het wel duidelijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joule-Thomson-effect

Antwoorden (1)

In feite is dit juist het Joule-Thompson-effect.

Het gaat hierbij om de temperatuursverandering van een gas bij constante enthalpie. De inversie temperatuur moet je zien als het kantelpunt; bij hogere temperaturen gaat het uitzettende gas opwarmen en bij lagere temperaturen dan de inversie temperatuur gaat het uitzettende gas afkoelen.

Of eigenlijk is het dus de temperatuur, waarbij het Joule-Thomson effect voor een bepaald gas, een balans heeft bereikt, waarbij het gas niet opwarmt of afkoelt, wanneer het uitzet zonder energie te verbruiken.