Waarschijnlijk niet diep.

Vulkaan in Nederland
Waddenzee spuugde lava
Zo’n twaalf miljoen jaar heeft hij gewerkt, de ‘zuidwalvulkaan’ die onder de Waddenzee is teruggevonden. De resten liggen nu twee kilometer diep in de aardkorst verborgen, maar 160 miljoen jaar geleden zal hij vaak kort en heftig zijn uitgebarsten. Tot op de dag van vandaag is de temperatuur hoger dan normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt er helemaal aan waar je begint met graven.
Sta je in de noordoostpolder, dan zul je er eerder zijn dan wanneer je op de Pietersberg begint.

Hoe dan ook zul je het met een simpel schepje niet redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeveer 6.5 kilometer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hahaha, geen 6,5 kilometer natuurlijk.

5.155 km.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je schepje begint te smelten ben je er.
Borend zal het in het westen van Nl ong. 3800 tot ca 5400 mtr diepte kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eilandje Griend ligt op de wadplaat Grienderwaard tussen Harlingen en Vlieland. Deze wadplaat is het gehele jaar door een vluchtplaats voor vogels. Tijdens de zomer broeden er ook veel vogels. Het sikkelvormige eilandje is het hoogste deel van de wadplaat. Griend ‘wandelt’ onder invloed van water en wind langzaam in oostelijke richting. Ten westen van Griend bevindt zich een voor Nederland zeldzaam natuurverschijnsel, maar dat is vrijwel niet bekend.

Aan het oppervlak is er op die plaats alleen een boorplatform te zien. Diep in de bodem zit een vulkaan. De vulkaan is ruim duizend meter hoog. De doorsnede aan de basis is vijftien kilometer.
Het is de enige vulkaan op Nederlands grondgebied. Als je met de boot van Harlingen naar Vlieland gaat, vaar je over de vulkaan heen.

De ontdekking van de vulkaan
In 1960 werd in het Groningse Slochteren een aardgasbel ontdekt. Sindsdien is er een ware jacht op aardgas ontstaan. De overheid verleende toestemmingen voor proefboringen in het Groningse wad. Men dacht daar ook grote gasvoorraden in de bodem zaten. In 1969 werd er zelfs toestemming gegeven voor boringen in het hele waddengebied. Er werden plekken gevonden met een rendabele gasvoorraad. Onder Ameland ligt een grote gasbel en ten westen van Griend ook een: het Zuidwalgasveld. In 1988 werd het Zuidwalgasveld in exploitatie genomen.

Bij de boringen werd op grote diepte, tussen 2000 en 3000 meter onder het bodemoppervlak, een opvallende koepelvormige structuur ontdekt. Dit was vreemd, omdat de aardlagen in de bodem meestal horizontaal verlopen. De gesteenten zijn gevormd door gestold magma, dat bij een uitbarsting naar buiten kwam. Er was 150 miljoen jaar geleden op deze plek, waar toen nog geen waddenzee was, een duizend meter hoge vulkaan.

En nu maar scheppen tot zo'n 3000 m, dan kom je wel iets tegen.

En wil je echte lava zien, ga dan naar The Big Island in Hawaii, daar loopt het onder je voeten door.