wordt een slak MET of ZONDER huisje geboren?

Toegevoegd na 1 minuut:
van een naaktslak weet ik ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, goeie vraag! Daar heb ik echt nog nooit over nagedacht, en ik sta echt versteld van de antwoorden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor,dat de mens ook zogeboren zou worden,dan had je me een partij inscheuringen en waren er nooit flats uitgevonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je moolkees, met het huis al op de rug?
Inderdaad uitgescheurd van onder tot boven de neus :o

Het beste antwoord

De meeste slakken leggen eitjes waar dan babyslakjes uitkruipen (een beetje zoals een kuikentje uit een vogelei komt). Die babyslakjes hebben op dat moment al een huisje!
Nu zijn er ook slakken die hun eitjes in een soort broedzak bijhouden en die dus hun eitjes als het ware inwendig uitbroeden. Als de babyslakjes dan uitkomen, blijven ze voor een korte tijd in die broedzak zitten en pas als ze al ietsje groter zijn, komen de babyslakjes dan uit de broedzak van de moederslak naar buiten. Zo'n slakken die geen eitjes leggen, maar die hun babyslakjes direct ter wereld brengen, noemt men levendbarend. Uiteraard hebben ook die babyslakjes dan al hun huisje.
Sommige zeeslakken doen het nog anders: zij produceren eitjes die ze in het water laten rondzweven tussen het plankton (dat zijn al die microscopisch kleine diertjes en plantjes die in water rondzweven). Uit die planktonische eitjes kruipt dan een héél klein larfje dat geen huisje heeft en dat eigenlijk ook helemaal niet lijkt op een slakje. Dat larfje noemt men de Trochophora-larve en het blijft tussen het plankton zweven, waar het zich zal voeden en groeien. Als het larfje dan groot genoeg is (maar voor ons blijft het nog altijd microscopisch klein) gaat het een gedaantewisseling ondergaan waardoor een nieuw type van larfje ontstaat dat men de Veliger-larve noemt. Die Veliger-larve heeft nu wel een een huisje en naarmate dit larfje dan groter wordt, wordt het huisje zwaarder en zinkt de larve naar de bodem, waar ze zich verder zal ontwikkelen tot een volwassen slak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

met.
maar een naaktslak zonder

Toegevoegd na 1 minuut:
oh :p dat stukje dat je schreef over naaktslak las ik even niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze worden met huisje geboren alleen is dat huisje dan nog heel zacht. dan kan je hem zo indrukken