Vocht, een oxiderend agens, zorgt ervoor dat zuurstof uit de lucht, of degene die in het water is opgelost, het ijzer aantast. Deze oxidatie heet corrosie en bij ijzer spreken we van roestvorming. Alleen water of alleen lucht is niet genoeg om het proces (snel) te laten verlopen, de combinatie echter wel.
Roest is geen uniforme substantie. M.a.w.l het is geen zuiver ijzeroxide zoals bv. Fe2O3 of Fe3O4. Roest is een mengelmoes van verbindingen van ijzer, zuurstof en waterstof. Het hoofdbestanddeel is een product dat gelijktijdig een oxide en een hydroxide van ijzer is en waarin het metaal het oxidatiegetal +3 bezit: deze verbinding heeft als somformule: FeO(OH). Verder bevat roest nog water als zodanig, ijzeroxide(n) en hydroxide(n) van andere samenstelling en bovendien ijzercarbonaten - de ijzerzouten van koolzuur (H2CO3), afkomstig van de reactie van ijzer met waterdamp en koolstofdioxide uit de lucht. Koolstofdioxide lost namelijk gemakkelijk op in water.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Reactie tussen standaard metalen en zuurstof veroorzaakt oxidatie, dus roest. 1 mm ijzer is globaal 10 cm roest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door oxidatie.
Zuurstof reageert met het metaal en het het metaal slaat uit, met roest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman heeft al het nodige over roest gezegd, ik wil even wat aanvullen.
Bij veel metalen vormt de oxide een gesloten laag (b.v. kopergroen) die verdere aantasting van het metaal tegengaat. Zoniet bij ijzer. bij ijzer ontstaat zelfs vaak het tegenovergestelde 'pitting' hierbij ontstaan kratertjes in het oppervlak vanwaar het ijzer nog dieper wordt weggevreten.
Hierdoor kan een ijzeren verbinding die er van een afstand nog redelijk uitziet het toch bij geringe belasting begeven.
Het roest proces kan verder nog versneld worden door in het ijzer aanwezig zwavel, fosfor of andere verontreinigingen, ook in de lucht aanwezige zuren en zwavelverbindingen kunnen het proces versnellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al het nodige over gezegd. Ook over het laagje wat voor sommige metalen beschermend werkt (aluminium bijvoorbeeld, en voor ijzer juist niet). Over het algemeen roesten (reageren met zuurstof) onedele metalen veel sneller dan edele metalen. Onedele metalen zijn te herkennnen aan de 'ium' aan het uitende. Roest wordt versneld als er een combinatie is van edele en minder edeler metalen. Bijvoorbeeld op spatbord van je fiets, zul je vaak zien dat in de buurt van schroefjes die gegalvaniseerd zijn, hele gaten in het spatbord ontstaan. De "edelere" schroefjes dragen hun elektronen over op het ijzer zodat dat sneller gaat roesten. Andersom gebeurt het ook (bjivoorbeeld in de scheepvaart) dan plaatst met blokken snelroestend ijzer op het schip zodat de romp roestvrij blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opgeloste ijzerdeeltjes verbinden zich met zuurstof en er ontstaat roest.