hoe kan ik de valversnelling uitrekenen? (zie omschrijving )

Ik heb met een practicum een luchtkussenbaan schuin moeten opstellen. Boven de baan stonde nog twee lucht sluizen die de tijd dat het licht onderbroken werd en de tijd dat de glijder tussen de sluizen nodig had registreeden. Nu moet ik de G(moet ongeveer op 9.81m/s uitkomen)uitrekenen mbv de versnelling etc.
De enige gegevens die ik weet zij: de hoek van de baan, de snelheid van het vaantje bij de 2 poortjes, het gewicht van de glijder en de versnelling.
Kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Twee vraagjes:
1) Weet je daadwerkelijk de versnelling van de glider of bedoel je het verschil in tussen de snelheid op de twee meetpunten gedeeld door de tijd? Dat is niet hetzelfde.
2) Als je de aardse valversnelling wilt afleiden uit je experiment dan dien je ook rekening te houden met de wrijving (vertraging) tussen glider en baan (wijvingscoëfficiënt). Wat kun je daar over zeggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat tips zonder het helemaal weg te geven:
1. De versnelling is gelijk aan de snelheidstoename gedeeld door de tijd die nodig was om de snelheid zover te laten toenemen (a = delta_v/delta_t).
2. De versnelling langs een schuine wrijvingsloze rechte baan zou g*sin(alfa) moeten zijn omdat de component van de zwaartekracht langs de baan een sinus geeft.
Ik denk dat dat genoeg zou moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet: ja de versnelling weet ik, en er is geen wrijving want het is een luchtkussenbaan

Het beste antwoord

De tijd dat het licht onderbroken was is een directe maat voor de snelheid, als je voor het gemak de snelheid even constant veronderstelt over dat kleine gedeelte van de baan. Zet de snelheid tegen de tijd uit en je krijgt een rechte lijn(versnelling is constant). Je hoeft dus alleen maar de richtingscoefficient van die rechte uit te rekenen. Dat doe je bij voorkeur met lineaire regressie in excel, maar aangezien je maar twee punten op de rechte hebt kun je de richtingscoefficient gewoon uitrekenen.
Dan moet je nog de krachtvectoren opsplitsen in een normaalvector op de baan (die staat loodrecht op de helling en de baan en verricht dus geen arbeid en de kracht die arbeid verricht in de richting van de baan. In de reacties staat hoe je dat moet aanpakken.