In H2O is de zuurstof aan waterstofatomen gebonden met waterstofbruggen. Dit zijn zeer sterke molecuulbindingen die slechts met grof geweld zijn te verbreken. Een reactie waarbij H2O wordt verbroken is endotherm. Er moet heel veel energie BIJ. Water kan dus nooit branden. De endotherme reactie 2 H20 > 2H2 + O2 kan alleen door elektrolyse of door heel grote verhitting verlopen.

H2 kan reageren met zuurstof moleculen. Er ontstaan dan twee waterstofbruggen. De reactie is sterk exotherm. Er komt veel energie vrij. Waterstof kan heel makkelijk branden (= exotherme chemische reactie ) waarbij de sterke waterstofbruggen ontstaan.
2H2 +O2 > 2 H2O
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

H2 is gas en H2O is water. Wat is waterstof?
Meer hierover hier onder.

In de scheikundige wereld wordt waterstof aangeduid met H2, dit betekent dat een waterstofmolecuul is opgebouwd uit twee waterstofatomen. H2 is een gas dat niet voorkomt in de vrije natuur. Het molecuul H2 komt voor in allerlei stoffen, de meest bekende is water (H2O). Waterstof moet verkregen worden door het waterstof molecuul los te weken van bijvoorbeeld een watermolecuul. Er zijn twee manieren om dit te doen:

Elektrolyse van water – Met elektriciteit kunnen watermoleculen gesplitst worden om pure waterstof en zuurstof te creëren. Misschien dat u het nog weet van de scheikunde les. 2 potloden met de punt in het water. Een batterij (9 volt) aansluiten op de koolstof uiteinden die uit het water steken.en u ziet al vrij snel om beide koolstof potloodpunten die onder water steken belletjes ontstaan. Die aan de – is waterstof, die aan de + zuurstof. Waterstof is dus overal te maken waar water en elektriciteit is. Een nadeel is dat je elektriciteit nodig hebt om waterstof te maken om er daarna weer elektriciteit van te maken. In dit proces gaat tot 50% verloren. Het voordeel is dat in waterstof de energie is opgeslagen.

Omzetten van fossiele brandstoffen – Olie en gas bevatten koolwaterstof– moleculen die bestaan uit waterstof en koolstof. Met een zogenaamde fuel-processor kan waterstof gesplitst worden van de koolstof. Het nadeel is dat de koolstof als koolstofdioxide in de lucht verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is om de simpele reden dat H2 nog geen reactie is aangegaan met zuurstof en H2O wel, want die O staat natuurlijk voor zuurstof.

Als je door middel van bijvoorbeeld elektrolyse De zuurstof en waterstof scheidt heb je weer een licht brandbare stof H2 en O2. Die kun je dan weer simpel met elkaar laten reageren doormiddel van hitte, dan geeft de H2 een zachte knal ( het heet ook wel knalgas) en Word het weer samengevoegt met O2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat H2O al "verbrand" is, n.l. "verbrande" H2.