Nee, cola bestaat uit verschillende stoffen.

Toegevoegd na 33 seconden:
en is dus een mengsel :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zuivere stof is in de chemie één chemische stof met een aantal specifieke, constante stofeigenschappen, zoals smeltpunt, kookpunt, massadichtheid en oplosbaarheid (in water bijvoorbeeld).

Wanneer je de ingredientenlijst op een blikje of een fles ziet, dan weet je eigenlijk al genoeg. Het bestaat uit meerdere stoffen en is dus per definitie geen zuivere stof.

Als extraatje: wil je zelf cola maken hier het recept:

1 ons citraatcafeïne
1 ons vanille-extract
2,5 ons ‘smaakstoffen’(verhouding: 80 sinaasappelolie, 120 citroenolie, 40 muskaatnootolie, 25 alcohol, 40 kaneelolie, 20 korianderolie, 40 oranjebloesemolie)
4 ons gemalen cocabladeren
3 ons citroenzuur
1 kwart citroensap
30 pond suiker
9,5 liter water
Caramel

Koken en 24 uur laten trekken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Hoort er geen koolzuur bij? En hoeveel caramel dan nog bovenop de immense hoeveelheid suiker? Het lijkt mij niet dat dat recept iets met de werkelijke bereiding van cola te maken heeft...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@ Amadea
Ik heb het recept zelf niet uitgeprobeerd, maar ik kwam het tegen als 'beste antwoord' hier op GV, dus, tja... dan moet het wel goed zijn, toch ? Het was ook maar een leuk extraatje.
:-) (Overigens bevatte de originele cola geen koolzuur. Maar dat recept hebben we hier ook niet. Dan zou de cocaine ontbreken !)