Vooral omdat de verdampings en bevriezingswarmte zo hoog zijn. Als je een pan met kokend water bij -30 uit het raam van een flat gooit verdampt het water erg snel in de droge lucht, waardoor het geheel afkoeld en vernevelt. De neveldruppeltjes vallen niet zo snel en ze zitten in een bel van gasvormig water die lichter is dan lucht. Als de heel kleine druppeltjes uit die warme gasbel vallen komen ze in de extreem koude lucht terecht waar ze snel bevriezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heet het Mpemba effect. Er is geen wetenschappelijk alom aanvaarde verklaring voor. Op internet kan je er verschillende lezenswaardige artikelen over vinden.