Is kernafval ook buiten het lichaam gevaarlijk?

We weten allemaal dat kernafval zeer gevaarlijk is, het mag dan ook in geen geval in het milieu terechtkomen. Maar, is het alleen gevaarlijk als het in het lichaam terechtkomt, of is zelfs puur je in de omgeving van een grote hoeveelheid kernafval bevinden schadelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij radioactief materiaal buiten het lichaam heb je alleen te maken met de straling die de stof uitzendt. Ben je dicht in de buurt, dan krijg je per minuut meer straling dan als je ver af staat. Binnenin een kernreactor is dit stralingsniveau natuurlijk heel groot, maar daar komen geen mensen in de buurt. Buiten is ook natuurlijke straling bijv. uit de ruimte of uit bouwmaterialen. De meeste straling dringt niet ver door in het lichaam en de schade is zeer gering. Anders is het met radioactieve stoffen die in je lichaam opgeslagen worden. De straling die daar, een keer, van af komt treft cellen diep in je lichaam. Dat kan op den duur schade opleveren. Voorbeeld: uit bouwmaterialen komt argon, een radioactief gas; de straling daarvan is gering. Maar in een slecht geventileerd huis, ademen de bewonen dit gas dagelijks, misschien wel 20 uur per dag, in. Zo kan een aanzienlijke hoeveelheid radioactief materiaal in het lichaam worden opgenomen. Dat kan op termijn schade opleveren in bijvoorbeeld kanker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De straling die er vanaf komt is ook niet bepaald gezond. Denk aan de kernramp bij Fukushima (Japan), daar moesten ook veel mensen geëvacueerd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja het is ook buiten het lichaam schadelijk. Kernafval is namelijk radioactief, dat wil zeggen dat er straling van af komt. Er zijn verschillende soorten straling:
Alfa-straling, betastraling en gammastraling. Alfa straling is erg schadelijk maar kan al gestopt worden met een blad papier, dus daartegen beschermen is niet heel moeilijk en de straling reikt niet ver. Beta straling is al lastiger daar heb je toch al een metalen plaat voor nodig om die straling te stoppen.
Gammastraling is het ergst, daar heb een een blok lood voor nodig om die straling te stoppen. Dus die straling kan ook vanaf een afstand jou bereiken en schade toe brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
+ Alfastraling wordt zelfs al behoorlijk tegengehouden door lucht. Ik meen dat je na 9 cm lucht nog maar de helft van de straling overhoudt.